Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Det finns olika sätt att ge stöd och vi behöver alltid kontaktpersoner, kontaktfamiljer eller familjehem. Genom att ta sig an ett sådant uppdrag kan du hjälpa ett barn, en tonåring eller en vuxen som behöver extra stöd och omsorg.
Det finns barn och unga som tidvis har det så svårt att de inte kan bo kvar hemma.
Anledningar till det kan vara föräldrars missbruk, sjukdom eller andra personliga problem. Då kan det bli nödvändigt för dem att flytta till ett familjehem så de får den kärlek och omsorg de behöver.
Ett familjehem är en helt vanlig familj som låter ett barn eller en ungdom flytta in och leva tillsammans med dem.
Testa dig själv, skulle du passa som familjehem? (familjehemsverige.se) » Länk till annan webbplats.
Frågor och svar om hur det är att vara familjehem (familjehemgfo.se) » Länk till annan webbplats.
En kontaktfamilj får en viktig roll om ett barn har bristande kontakt med en förälder. Barn som erbjuds kontaktfamilj lever i familjer där föräldrar inte har möjlighet att ge sina barn den uppmärksamhet de behöver.
En kontaktperson fungerar som medmänniska och ett stöd i vardagen till ungdomar och vuxna. En kontaktperson är en person som gör roliga saker tillsammans med ungdomen/den vuxna för att bryta isolering och bli mer aktiv. Det kan också vara någon att prata med eller någon som ger stöd för att organisera vardagen.
Hör av dig till oss direkt eller skicka in en intresseanmälan, se Kontakt och Länkar.
Om du är intresserad av att bli familjehem kan du göra en intresseanmälan direkt via webben, se länken till e-tjänsten nedan. Efter att ni skickat in er intresseanmälan kommer en kartläggning att göras av dina och eventuell partners förutsättningar att ta emot ett barn i hemmet. Kartläggningen bygger på Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd samt Socialstyrelsens bedömningsmetod "BRA-fam".
I kartläggningen ingår ett initialt samtal, hembesök bokas in, referenstagning görs och ni begär ut registerutdrag från polisens misstanke- och belastningsregister, Försäkringskassan, Kronofogdemyndigheten och Transportstyrelsen. Processen fortsätter med intervjuer av de vuxna gemensamt, enskilt och med biologiska barn.
Alla familjehem genomgår Socialstyrelsens grundutbildning ”Ett hem att växa i” i samband med kartläggningen.
Du får en omkostnadsdel (ersätter kostnader för mat, bostad, kläder, resor, fickpengar med mera), och en arvodesdel (utgör lön för uppdraget och är beskattningsbar). I Timrå följer vi Svenska Kommunförbundets rekommendationer vad gäller ersättningar till uppdragstagare.
Som familjehem har du rätt till ersättning för uppdraget. Beloppen baseras på Sveriges kommuner och regioners rekommendationer och varierar beroende på exempelvis barnets ålder. Arvodet är skattepliktigt, sjukpenning- och pensionsgrundande.
Mer information om ersättning hittar du här (skr.se) » Länk till annan webbplats.
Arvodet är skattepliktigt, sjukpenning- och pensionsgrundande. Däremot berättigar det inte till tjänstepension, semesterlön-/ersättning eller ersättning inom ramen för arbetslöshetsförsäkringen.
Gemensam familjehemsorganisation (GFO) är Härnösand, Kramfors, Sollefteå, Timrå, Ånge och Örnsköldsvik kommuns gemensamma satsning som syftar till att höja kvaliteten inom familjehemsvården.
GFO ansvarar för rekrytering och kartläggning av nya familjehem, samt erbjuder utbildningar/fortbildningar, kompetensutvecklande nätverk och mentorsprogram. På uppdrag av placerande kommun kan GFO ge individuellt stöd.
Till GFO vänder du dig om du har frågor om uppdraget som familjehem.
Kontakt
Sidan uppdaterad
Kontakta oss
Telefon: 060-16 31 00 (växel)
E-post: timra.kommun@timra.se
Timrå kommun
Köpmangatan 14
861 82 Timrå
Organisationsnummer: 212000-2395
Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)
Kommentarer