Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Socialtjänstens personal arbetar med människor som ibland är i en beroendeställning. När du söker stöd och hjälp måste du kunna lita på att vi följer bestämmelserna om sekretess.
I princip är alla uppgifter om dina personliga förhållanden skyddade och ska inte kunna spridas vidare. Det ger oss ett stort moraliskt och etiskt ansvar att
uppträda på ett korrekt och respektfullt sätt i alla situationer.
Bestämmelser om sekretess finns i Offentlighets- och sekretesslagen. Kapitel 25 handlar om sekretess inom hälso- och sjukvård, kapitel 26 om sekretess inom socialtjänsten. Sekretess-bestämmelserna innebär att vi har tystnadsplikt.
Tystnadsplikt har alla som arbetar, praktiserar eller har uppdrag inom socialförvaltningens verksamheter; individ- och familjeomsorg, omsorg om funktionshindrade, hälso- och sjukvård och äldreomsorg. Den gäller inte bara vård- och omsorgspersonal, utan även administrativ personal, socialsekreterare, lokalvårdare, personliga assistenter, ledsagare, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, förtroendevalda med flera. Tystnadsplikten gäller även efter avslutad tjänst inom socialförvaltningen.
Tystnadsplikt innebär att man varken i ord, handling eller skriftligen får lämna ut uppgifter om dig eller något som rör dina personliga förhållanden. Det gäller uppgifter om hälsotillstånd, familjesituation, utbildning, yrkesverksamhet, ekonomi samt uppgifter om adresser och telefonnummer. Sekretessen gäller alla muntliga och skriftliga personuppgifter, oavsett om de finns på papper, i en dator eller på annat sätt.
Upplever du att någon olovligen har lämnat ut uppgifter om dig och därmed kränkt din integritet kontaktar du ansvarig chef för verksamheten. Brott mot tystnadsplikten och sekretessen kan få arbetsrättsliga följder samt kan ge böter eller fängelse.
Allmän handling
Allmänna handlingar hos kommunen som inte omfattas av sekretess är offentliga och kan begäras ut av den som vill ta del av dem.
Mer information: Offentlig handling
Personuppgifter
Dataskyddsförordningen (GDPR) reglerar hur dina personuppgifter hanteras. Du har rätt att begära ut vilka uppgifter som finns registrerade om dig.
Mer information: Dina rättigheter enligt GDPR
Kontakt
Sidan uppdaterad
Kontakta oss
Telefon: 060-16 31 00 (växel)
E-post: timra.kommun@timra.se
Timrå kommun
Köpmangatan 14
861 82 Timrå
Organisationsnummer: 212000-2395
Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)
Kommentarer