Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Det är inte svårt att överklaga om du är missnöjd. Handläggaren i ditt ärende ska informera om hur det går till att överklaga.
Du har alltid rätt att få ett skriftligt beslut om du får avslag på något. Om du fått ett beslut som du är missnöjd med har du tre veckor på dig att lämna in ett skriftligt överklagande till kommunen. Det går bra att skriva på ett vanligt papper. I ditt överklagande ska du skriva vilket beslut det gäller och vad du vill ha ändrat. Det ska undertecknas av dig själv. Överklagandet är inte giltigt om till exempel en anhörig undertecknar.
Beslutsfattaren bedömer sedan om det finns skäl att ändra beslutet. Om beslutet inte
ändras på det sätt som du begärt vidarebefordras ditt överklagande av kommunen
till förvaltningsrätten, som prövar ärendet igen.
Om du inte är nöjd med förvaltningsrättens dom så finns möjlighet att gå vidare till kammarrätten och i sista hand till Högsta förvaltningsdomstolen. I de båda sistnämnda instanserna krävs ett prövningstillstånd. Det innebär att domstolen först tar ställning till om det finns tillräckliga skäl för att ta upp ett överklagande.
Om du tycker att ett beslut, eller någon del i ett beslut, som gäller dig är fel så kan du överklaga detta. Det kan till exempel vara:
Kontakta den handläggare som hjälpt dig med ansökan om du vill fråga om överklagan. Kommunens växel, 060-16 31 00, kan koppla dig till rätt person.
Kontakt
Länkar
Sidan uppdaterad
Kontakta oss
Telefon: 060-16 31 00 (växel)
E-post: timra.kommun@timra.se
Timrå kommun
Köpmangatan 14
861 82 Timrå
Organisationsnummer: 212000-2395
Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)
Kommentarer