Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)

Meny

Kommentera sidan

Tipsa och dela

Lyssna på sidan Lyssna
Dela sidan på facebook

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Överklaga beslut

    Det är inte svårt att överklaga om du är missnöjd. Handläggaren i ditt ärende ska informera om hur det går till att överklaga.

    Hur går det till?

    Du har alltid rätt att få ett skriftligt beslut om du får avslag på något. Om du fått ett beslut som du är missnöjd med har du tre veckor på dig att lämna in ett skriftligt överklagande till kommunen. Det går bra att skriva på ett vanligt papper. I ditt överklagande ska du skriva vilket beslut det gäller och vad du vill ha ändrat. Det ska undertecknas av dig själv. Överklagandet är inte giltigt om till exempel en anhörig undertecknar.

    Beslutsfattaren bedömer sedan om det finns skäl att ändra beslutet. Om beslutet inte
    ändras på det sätt som du begärt vidarebefordras ditt överklagande av kommunen
    till förvaltningsrätten, som prövar ärendet igen.

    Om du inte är nöjd med förvaltningsrättens dom så finns möjlighet att gå vidare till kammarrätten och i sista hand till Högsta förvaltningsdomstolen. I de båda sistnämnda instanserna krävs ett prövningstillstånd. Det innebär att domstolen först tar ställning till om det finns tillräckliga skäl för att ta upp ett överklagande.

    Vad kan jag överklaga?

    Om du tycker att ett beslut, eller någon del i ett beslut, som gäller dig är fel så kan du överklaga detta. Det kan till exempel vara:

    • Om du inte beviljas något stöd/bistånd alls.
    • Om du beviljas mindre stöd/bistånd än du ansökt om.
    • Om du beviljas annat stöd/bistånd än du ansökt om (t ex hjälp i hemmet
      i stället för plats i äldreboende).
    • Om kommunen minskar eller drar in tidigare beviljat stöd/bistånd.
    • Om du är missnöjd med ett avgiftsbeslut (vad du ska betala).

    Vart vänder jag mig?

    Kontakta den handläggare som hjälpt dig med ansökan om du vill fråga om överklagan. Kommunens växel, 060-16 31 00, kan koppla dig till rätt person.

    Kontakt

    • Socialförvaltningen
      Besöksadress: Köpmangatan 14, Timrå
      Postadress: 86182 Timrå

      Växel: 060-16 31 00
      Fax: 060-16 31 04

      E-post: sociala@timra.se

    Sidan uppdaterad

     

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »

    Följ oss

    Facebooklänk till annan webbplats »

    Instagramlänk till annan webbplats »

    LinkedInlänk till annan webbplats »

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »

    Följ oss

    Facebooklänk till annan webbplats »

    Instagramlänk till annan webbplats »

    LinkedInlänk till annan webbplats »