Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Nyckelfri hemtjänst innebär att ett digitalt lås monteras på dörren hos dig som har eller ska få hemtjänst eller larm. Låset är kopplat till hemtjänstpersonalens mobiltelefon så att de enkelt kan låsa upp och låsa din dörr med telefonen. Varje personal loggar in i mobiltelefonen med en personlig inloggning.
Kommunens egna larmtekniker utför monteringen och installationen av låset. När den digitala låsenheten monteras görs ingen åverkan på dörren. Om hemtjänsten eller trygghetslarmet avslutas, monteras låsenheten lätt ned och dörren återställs till sitt ursprungliga skick.
Nyckelfri hemtjänst underlättar personalens arbete eftersom de inte behöver hantera den stora mängd nycklar de hanterar idag, vilket kräver mycket tid och planering. Det innebär också en säkerhet för dig som har hemtjänst eftersom du slipper att lämna ut din nyckel för daglig användning av personalen.
Nej, det kommer inte att kosta dig någonting. Kommunen står för alla kostnader.
Monteringen tar olika lång tid beroende på vilken dörr du har. I regel tar det cirka 10-15 minuter att göra själva monteringen, men det kan alltså variera från dörr till dörr.
Nej, digitala lås från Phoniro förändrar inte försäkringsskyddet (skalskyddet) i hemmet. Det befintliga låset är helt oförändrat efter installationen, vilket är extra viktigt om man har ett säkerhetslås på dörren.
Våra utbildade montörer bär kläder där det tydligt syns att de är medarbetare från Timrå kommun. Varje montör bär även ett behörighetskort som bekräftar deras tillhörighet till kommunen.
Nej det blir ingen påverkan på dörren.
Nej, det är bara vredet som byts ut. Det innebär att du även fortsättningsvis använder din vanliga nyckel.
Vi har en rad olika varianter av låset med anpassningar för olika typer av dörrar. Vi kommer därmed att hitta en passande lösning för den absoluta majoriteten av alla dörrar.
Om personalen tappar sin telefon kommer den att spärras omgående och därmed bli helt obrukbar.
Nej, endast personal med rätt behörigheter kommer att ha tillgång till din dörr.
Ditt lås kommer inte att påverkas av strömavbrott eller täckningen i personalens mobiltelefon. De kommer kunna låsa upp och låsa din dörr ändå.
Vi kommer att behöva en nyckel som en säkerhetsåtgärd. Den nyckel vi behåller förvarar vi inlåst.
En utbildad montör från Timrå kommun återställer då dörren till sitt ursprungliga skick.
Nej, ditt lås kommer att fungera precis som vanligt, du låser med vredet eller med din nyckel.
Phoniro drivs av batterier med lång hållbarhet. Systemet varnar cirka två månader innan det är dags att byta batteriet. Du behöver inte själv hålla koll på detta, det gör hemtjänsten. Batteribytet är enkelt och görs av personal från Timrå kommun.
Kontakt
Länkar
Sidan uppdaterad
Kontakta oss
Telefon: 060-16 31 00 (växel)
E-post: timra.kommun@timra.se
Timrå kommun
Köpmangatan 14
861 82 Timrå
Organisationsnummer: 212000-2395
Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)
Kommentarer