- Start
-
Omsorg & stöd
-
Avgifter för bistånd och stöd
-
Faktura och betalning
Faktura och betalning
Det går bra att betala dina avgifter med autogiro, e-faktura, digital eller vanlig pappersfaktura.
Avgift för hemtjänst (omsorgsavgift), trygghetslarm, hemsjukvård och matkostnad betalas en månad i efterskott. Är du sambo, gift eller i registrerat partnerskap och ni har gemensamma hemtjänstinsatser, faktureras ni genom varsin faktura.
Uppgifter om den hjälp du betalar för, som finns angiven på fakturan, lämnas in från respektive utförare av vård och service. Det kan vara uppgifter från hemtjänsten, vård-och omsorgsboende, korttidsboende, centralköket med flera.
Fakturan kommer runt den 20:e varje månad.
Om du inte kan betala din faktura
Om du på grund av särskilda omständigheter inte har möjlighet att betala din faktura i tid, kan du begära anstånd. Det innebär att du önskar att få betala fakturan senare. Anstånd kan exempelvis medges i väntan på bouppteckning eller i väntan på klargörande när en faktura bestrids. Kontakta avgiftshandläggare för att begära anstånd.
Om du beviljas anstånd är det viktigt att du betalar fakturan innan anståndstidens slut. Om du behöver förlängd anståndstid, måste du kontakta kommunen i god tid. Annars går det obetalda fakturaärendet över till inkasso, dagen efter anståndstidens slut. Dröjsmålsränta debiteras för anståndstiden enligt räntelagen.
Om du har betalat fel avgift
Om du betalat för hög avgift på grund av felaktig handläggning av kommunen, återbetalas mellanskillnaden mellan den för höga avgiften och den korrekta avgiften så långt tillbaka i tiden som beslutet gäller.
Om du lämnat felaktiga inkomstuppgifter som lett till att för låg avgift betalats, har kommunen rätt att kräva in mellanskillnaden för upp till tre år tillbaka i tiden. Skickar du inte in begärt underlag, kan du komma att få betala den högsta avgiften.
Frågor?
För mer information kring avgifter och debitering kan du kontakta socialtjänstens avgiftshandläggare och enhetschefer genom kommunens växel 060-16 31 00. Växeln kopplar dig till rätt person.
Kontakt
-
Anna-Karin Svedberg
Avgiftshandläggare
Telefon: 060-16 32 57
Telefontid: vardagar 8.30-9.30
E-post: anna-karin.svedberg@timra.se
-
Anna Strindberg
Avgiftshandläggare
Telefon: 060-16 32 51
Telefontid: vardagar 8.30-9.30
e-post: anna.strindberg@timra.se
Länkar
Sidan uppdaterad


