Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Det kommunala samarbetet inom digitalisering fortsätter i länet. Under åren 2016–2019 har Västernorrlands kommuner arbetat tillsammans för att utveckla och öka tillgången till digitala tjänster för länets invånare. Projektet eSamverkan får nu en fortsättning genom den nya överenskommelsen eSamverkan 2020.
Kommunerna i eSamverkan har tillsammans utvecklat sina verksamheter med stöd av digitalisering. Projektet har visat goda resultat och kommundirektörerna har beslutat om ett fortsatt samarbete. Kommunförbundet Västernorrland kommer att ansvara för samordning tillsammans med kommunerna.
eSamverkan 2020 har tre fokusområden för perioden 2020–2022; Digitala tjänster, Digital mognad och Ledning och styrning. Fokusområdet Digitala tjänster handlar om att erbjuda invånare och näringsliv tillgänglighet till digitala tjänster alla dagar om året, dygnet runt och därigenom utveckla den kommunala servicen.
I området Digital mognad ligger fokus på förmågan att driva internt förändrings- och införandearbete. Både ledare och medarbetare behöver ny kunskap för att kunna utveckla sina verksamheter med stöd av digitalisering.
Området Ledning och styrning syftar till att utveckla gemensamma modeller för styrning, ledning och finansiering. Utgångspunkten ska vara samverkan, standardiserade arbetssätt och hållbar utveckling. Området ska utreda, föreslå, upphandla och genomföra insatser för att möjliggöra kommunernas digitala transformation.
Att verksamhetsutveckla inom offentlig sektor med hjälp av digitalisering är komplext och något som kräver både kultur, kompetens, verktyg och stöd/erfarenhetsutbyte. Att bara införa ny teknik är en sak, men det kräver mycket arbete med att förändra arbetssätt och ”tänk” i verksamheterna. Det ser också olika ut i kommunerna gällande vilka spetskompetenser man har tillgång till inom verksamhetsutveckling och digitalisering. Där kan eSamverkan hjälpa till att jämna ut olikheterna.
Uppdragsgivare för eSamverkan är kommundirektörerna, ansvarig för portföljen av projekt och aktiviteter ett Digitaliseringsråd. Digitaliseringsrådet har till uppgift att omvärldsbevaka samt arbeta aktivt med att bidra till kommunöverskridande samverkan. Digitaliseringsrådets löpande verksamhet består av arbete med att prioritera finansiering, gemensamt införande av nationella lösningar, initiera och prioritera nya projekt samt av att bidra med kompetens och kunskapsutveckling. Arbetet leds av en vald ordförande från någon av kommunerna och digitaliseringssamordnare från kommunförbundet i Västernorrland.
Kontakt
Länkar
Lägg till relevanta länkar här
Sidan uppdaterad
Kontakta oss
Telefon: 060-16 31 00 (växel)
E-post: timra.kommun@timra.se
Timrå kommun
Köpmangatan 14
861 82 Timrå
Organisationsnummer: 212000-2395
Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)
Kommentarer