Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Här kan du läsa om hur det går till att skicka en faktura till kommunen eller att ta emot en faktura från kommunen.
Ska du fakturerar Timrå kommun? Detta gör du genom via e-faktura enligt lag om e-faktura.
Glöm inte bort att alla fakturor som skickas till kommunen ska innehålla en åttasiffrig referenskod.
Från den 1 april 2019 ska ni som leverantör till Timrå kommun skicka oss en e-faktura. Observera att PDF inte är ett godkänt format.
I juni 2018 beslutade Riksdagen att anta lagen om e-faktura till följd av offentlig upphandling (SFS 2018:1277). Lagen innebär att alla inköp, oavsett värde, som görs till följd av upphandlingslagarna LOU, LUF, LUFS eller LUK ska faktureras med e-faktura. Inköp som görs av oss, Timrå kommun, ska därför faktureras med en e-faktura. Kom även ihåg att ange vår referens i fakturan (8-siffrig kod).
Timrå kommun tar emot fakturor via InexChange VAN-tjänst. Vårt parts-id är GLN 7362120002399. Kontakta oss via e-post nedan för frågor kring anslutning.
Vårt Peppol ID: 0007:2120002395
Om ni inte har ett affärssystem:
Använd vår fakturaportal inexchange Länk till annan webbplats.
Om ni har ett affärssystem:
Det finns ofta möjlighet att skapa e-faktura via befintliga affärssystemen/ekonomisystem. Hör med din systemleverantör. Faktureringstjänster kan också köpas via vissa företag för att åstadkomma samma sak, liksom installation av så kallad virtuell fakturaskrivare.
Kontakta oss:
Via e-post fakturahanteringen@timra.se eller telefon 060-163119
För mer information om e-faktura: www.digg.se Länk till annan webbplats. www.sfti.se
Länk till annan webbplats. och www.skr.se
Länk till annan webbplats.
Här kan du läsa mer om lagen Länk till annan webbplats.
Betala dina fakturor via e-faktura
Timrå kommun erbjuder e-faktura. Det innebär att du kan ta emot och betala dina fakturor till Timrå kommun via din internetbank.
En e-fakturaanmälan gör du via din internetbank. Banken skickar sedan vidare dina uppgifter till Timrå kommun som registrerar dig som e-fakturamottagare.
Du kan betala dina fakturor via autogiro. Fakturabeloppet dras automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen.
Autogiroanmälan kan göras direkt via e-tjänsten. Du kan även skriva ut och fylla i anmälningsblanketten och skicka den till Timrå kommun.
E-tjänsten och autogiroblanketten hittar du i vår självserviceportal. Länk till annan webbplats.
Vi kan även erbjuda e-faktura till dig som anmäler dig till autogiro.
Om du inte har e-faktura eller autogiro enligt ovan så kan du få dina fakturor skickade till en digital brevlåda, Timrå kommun är ansluten till Kivra.
Hos Skatteverket hittar du information om digitala brevlådor. Länk till annan webbplats.
Timrå kommun erbjuder svefaktura till företagskunder. Om ni är intresserade kan ni skicka en förfrågan via Inexchanges nätverk eller maila faktura@timra.se för mer information.
Om du har frågor om din faktura. Vänligen kontakta den person som står som referens på din faktura.
Kommunen tar hjälp av ett inkassoföretag som kräver in obetalda skulder. Inkassoföretaget skickar då ett kravbrev till dig. En inkassoavgift läggs på grundbeloppet.
Om du betalar skulden direkt efter att du har fått ett inkassokrav, bör du tala om det för inkassobolaget. Annars finns risken att inkassobolaget inte i tid får veta att skulden är betald och driver fordran vidare till kronofogdemyndigheten.
Om du anser att kravet är felaktigt, är det viktigt att skriftligen bestrida det genom att skriva både till fordringsägaren och inkassobolaget.
Datainspektionen ser till att god sed iakttas gällande inkassoverksamhet.
Kontakt
Länkar
Sidan uppdaterad
Kontakta oss
Telefon: 060-16 31 00 (växel)
E-post: timra.kommun@timra.se
Timrå kommun
Köpmangatan 14
861 82 Timrå
Organisationsnummer: 212000-2395
Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)
Kommentarer