Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Om du planerar en åtgärd som kan innebära att kommunen behöver upprätta, förändra eller upphäva en detaljplan, kan du ansöka om ett planbesked av kommunstyrelsen.
Om du vill göra en ny detaljplan eller ändra en befintlig måste du göra en skriftlig ansökan om planbesked. Ansök via länk längst ner på sidan.
Ansökan ska innehålla en beskrivning av det huvudsakliga ändamålet med den åtgärd du tänker göra, och en karta som visar det berörda området.
Om åtgärden gäller en byggnad, måste din ansökan också innehålla en beskrivning av byggnadens storlek och utseende.
Det kan exempelvis vara husens högsta våningsantal, uppskattat antal lägenheter eller utformningen i stort, till exempel om husen ska vara friliggande eller sammanbyggda.
När du skickat in din ansökan får du ett så kallat planbesked. Det har du rätt att få inom fyra månader efter att din fullständiga ansökan kommit in. I planbeskedet får du veta om kommunen tänker påbörja ett detaljplanarbete eller inte, enligt din ansökan.
Om kommunstyrelsen beslutar att påbörja planarbetet, får du också reda på ungefär när kommunstyrelsen kan anta detaljplanen.
Om kommunstyrelsen beslutar att inte påbörja ett planarbete har du rätt att i planbeskedet få veta vilka skälen till detta är.
Ett positivt planbesked innebär endast att kommunen tänker påbörja ett detaljplanarbete enligt din ansökan.
Detaljplaneförslagets inriktning eller omfattning kan bli ändrat efter synpunkter som kommer fram under planprocessen. Planbeskedet är inte heller någon garanti för att kommunen kommer att anta detaljplanen.
Ett planbesked är ett kommunalt beslut som inte är bindande och som du inte kan överklaga (PBL 13 kap. 2 §). Beslutet ska inte heller uppfattas som ett slutligt ställningstagande från kommunens sida.
Du betalar en avgift för planbeskedet - oavsett om beskedet är positivt eller negativt.
Om du får ett positivt besked får du betala 100 % av priset för den ärendekategori ditt ärende tillhör. Vilka ärendekategorier som finns ser du nedan. Om vi tecknar ett planavtal med dig och detaljplanen blir antagen, så får du tillbaka hälften av avgiften.
Om du får ett negativt planbesked får du betala 60 % av priset för den ärendekategori ditt ärende tillhör. Vilka ärendekategorier som finns ser du nedan.
200 x mPBB eller timersättning.
Med mindre åtgärd avses projekt som uppfyller samtliga följande kriterier:
300 x mPBB eller timersättning.
Med medelstor åtgärd avses projekt som inte uppfyller samtliga kriterier för enkel åtgärd eller som inte uppfyller något av kriterierna för stor åtgärd.
400 x mPBB eller timersättning.
Med stor åtgärd avses projekt som uppfyller något av följande kriterier:
Kontakt
Länkar
Sidan uppdaterad
Kontakta oss
Telefon: 060-16 31 00 (växel)
E-post: timra.kommun@timra.se
Timrå kommun
Köpmangatan 14
861 82 Timrå
Organisationsnummer: 212000-2395
Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)
Kommentarer