Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Lyssna på sidan Lyssna
Dela sidan på facebook

Avgifter och regler

Här kan du se vilka taxor och regler som gäller för hushållsavfall, slam, latrin med mera.

Här hittar du föreskrifter och avfallsplan för avfall och återvinning

Avfallstaxan omfattar insamling av avfall under kommunalt ansvar. Insamlingen sker vid fastigheter, återvinningsstationer, återvinningscentral och mobil insamling av farligt avfall. Taxan omfattar också administration, information om avfallshantering och avfallsförebyggande åtgärder.

Avfallstaxa från 2025-09-01

En- och tvåfamiljshus och fritidshus har två kärl för totalt åtta avfallsfraktioner. I kärlen sorteras förpackningar av papper, plast, färgat och ofärgat glas, metall, samt restavfall, matavfall och tidningar ut. Till kärlen hör även en box för batterier, småelektronik och ljuskällor som hängs ut på kärl ett vid behov av tömning. Kärlen hämtas med två intervall, kärl ett var fjärde vecka och kärl två varannan vecka.

För en- och tvåfamiljshus är grundavgiften 1000 kronor per år och hämtningsavgiften 1550 kronor per år. Totalt är avgiften 2550 kronor per år.

För fritidshus med hämtning maj till september är grundavgiften 780 kronor per år och hämtningsavgiften 720 kronor per år. Totalt är avgiften 1500 kronor per år.

För flerbostadshus och verksamheter beror avgiften på hur ofta hämtning sker.

Under taxor och avgifter hittar du hela taxan

Uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall och latrin

För permanentbostad eller  fritidshus som inte används och därför inte producerar hushållsavfall, kan fastighetsägare ansöka om uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall och latrin. Uppehåll medges för maximalt 2 år i taget. Avslag på ansökan kan överklagas. Vid beviljad ansökan om uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall faktureras grundavgift enligt avfallstaxa men inte hämtningsavgift.

Fastighetsägaren ska skicka in ansökan och ingen får bo eller vara skriven på fastigheten, ingen ska heller vistas på fastigheten med undantag för korta tillsynsbesök.

Permanentbostad

Fastighetsägare kan ansöka om uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall för permanentbostad om bostaden inte kommer att användas under en sammanhängande period om minst sex månader och maximalt två år. Ansökan ska lämnas in skriftligen senast en månad före avsedd uppehållsperiod.

Fritidshus

Fritidshus har säsongshämtning under maj-sept. Ansökan görs för hela hämtningssäsongen och maximalt för 2 år. Ansökan ska lämnas in senast 1 april.

Här kan du ansöka om uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall för permanentbostad och fritidshus Länk till annan webbplats.

Gemensamt sopkärl för hushållsavfall

Upp till fyra närboende fastighetsinnehavare eller nyttjanderättsinnehavare kan efter ansökan till Kultur- och teknikförvaltningen medges rätt att använda gemensam avfallsbehållare under förutsättning att bestämmelserna i dessa föreskrifter om fyllnadsgrad och vikt beaktas samt att olägenheter för människors hälsa och miljön inte uppstår. Ansökan ska göras gemensamt av berörda fastighetsägare. Grundavgift debiteras för var och en av fastigheterna. Hämtningsavgiften debiteras till den fastighet som står för abonnemanget för kärlen.

Här kan du ansökan om gemensamt sopkärl för hushållsavfall Länk till annan webbplats.

Förlängt hämtningsintervall för slam från enskilda avloppsanläggningar

Förlängt hämtningsintervall för tömning av slam från enskilda avloppsanläggningar kan tillåtas efter ansökan hos miljö- och byggnadsnämnden. Tillstånd kan ges om det kan ske utan risk för människors hälsa eller miljön. Det tömningsintervall som kan tillåtas beror på belastning, volym, anläggningens funktion och typ av avloppslösning. Intervallet får som längst vara fyra år. Ansökan ska innehålla en beskrivning av anläggningen samt redogörelse för nyttjandegrad och belastning.

Här kan du ansöka om förlängt hämtningsintervall för slam Länk till annan webbplats.

Kontakt

Länkar

Sidan uppdaterad