Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Här kan du se vilka taxor och regler som gäller för hushållsavfall, slam, latrin med mera.
Avfallsplan
Föreskrifter om avfallshantering
Avfallstaxa fr o m 2020-04-01
Nedanstående taxa är ett utdrag ur avfallstaxan och gäller endast en- och tvåfamiljshus. För övriga taxor se avfallstaxan här ovan. Taxan gäller från och med 2020-04-01 (indexuppräkning har skett).
Hämtnings- Hämtnings- Taxa kr/år
Kärlstorlek intervall avstånd inklusive moms
80 L, komposterar* 4:e vecka < 1,6 m 451
80 L. komposterar* 4:e vecka > 1,6 m 695
80 L 2:e vecka < 1,6 m 902
80 L 2:e vecka > 1,6 m 1.504
140 L 2:e vecka < 1,6 m 1.577
140 L 2:e vecka > 1,6 m 2.633
190 L 2:e vecka < 1,6 m 2.141
190 L 2:e vecka > 1,6 m 3.305
240 L 2:e vecka < 1,6 m 2.705
240 L 2:e vecka > 1,6 m 4.516
370 L 2:e vecka < 1,6 m 4.170
370 L 2:e vecka > 1,6 m 6.961
* Tillgänglig efter anmälan till miljö- och byggkontoret.
Vid tömning av 4 kärl eller fler per hämtningstillfälle rabatteras avgiften för samtliga kärl med 10%.
Byte av kärlstorlek debiteras med 259 kronor inklusive moms per tillfälle. Byte av kärlstorlek i samband med ägarbyte debiteras ej.
Budning av extra tömning av tunna debiteras med 207 kronor inklusive moms per tillfälle.
Fritidshus debiteras med 979 kronor per år inklusive moms. Detta avser nyttjande av kollektiv behållare under perioden 1 maj till 30 september.
För permanentbostad eller fritidshus som inte används och därför inte producerar hushållsavfall, kan fastighetsägare ansöka om uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall och latrin. Vid beviljad ansökan faktureras inte den ordinarie avfallstaxan, men för ärendets handläggning faktureras en administrationsavgift med 100 kronor per tillfälle inklusive moms. Uppehåll medges för maximalt 1 år i taget. Avslag på ansökan kan överklagas.
Permanentbostad
Fastighetsägare kan ansöka om uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall för permanentbostad om bostaden inte kommer att användas under en sammanhängande period om minst sex månader. Ansökan ska lämnas in skriftligen senast en månad före avsedd uppehållsperiod.
Fritidshus
Fastighetsägare kan ansöka om uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall och latrin för fritidshus om huset inte kommer att användas från och med 1 maj och ett år framåt. Ansökan ska lämnas in skriftligen senast 1 april.
Ansökan om uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall för permanentbostad och fritidshus
Fastighetsägare som komposterar delar av sitt hushållsavfall kan också få förlängt sophämtningsintervall. Läs mer om kompostering.
Förlängt hämtningsintervall för tömning av slam från enskilda avloppsanläggningar kan tillåtas efter ansökan hos miljö- och byggnadsnämnden. Tillstånd kan ges om det kan ske utan risk för människors hälsa eller miljön. Det tömningsintervall som kan tillåtas beror på belastning, volym, anläggningens funktion och typ av avloppslösning. Intervallet får som längst vara fyra år. Ansökan ska innehålla en beskrivning av anläggningen samt redogörelse för nyttjandegrad och belastning.
Två närboende fastighetsinnehavare eller nyttjanderättsinnehavare kan efter ansökan till kultur- och teknikförvaltningen medges rätt att använda gemensam avfallsbehållare under förutsättning att bestämmelserna i dessa föreskrifter om fyllnadsgrad och vikt beaktas samt att olägenheter för människors hälsa och miljön inte uppstår. Ansökan ska göras gemensamt av berörda fastighetsägare.
Ansökan om gemensam behållare för hushållsavfall
Kontakt
Länkar
Lägg till relevanta länkar här
Sidan uppdaterad 2020-04-01
Kontakta oss
Köpmangatan 14,
861 82 Timrå
Växel: 060-16 31 00
E-post: timra.kommun@timra.se
Organisationsnummer:
212000-2395
Kommunhuset är öppet
klockan 08.00-16.30
www.timra.se är Timrå kommuns offentliga webbplats
Kommentarer