Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)

Meny

Kommentera sidan

Tipsa och dela

Lyssna på sidan Lyssna
Dela sidan på facebook

Klagomål och synpunkter

Timrå kommun vill ta del av synpunkter, förslag och klagomål inom våra ansvarsområden och verksamheter. Att få synpunkter på vårt arbete hjälper oss att utveckla verksamheten. Här har du som vårdnadshavare eller elev rätt att lämna in dina synpunkter och klagomål om det är något du inte tycker fungerar.

Om du har klagomål eller synpunkter på Timrå kommuns ansvarsområden inom utbildning och förskola hoppas och vill vi att du framför dem direkt till oss.

Via e-tjänsten "Synpunkter och felanmälan" lämnar du synpunkter eller klagomål som rör utbildning och förskola.

Skolhuvudmannens ansvar för att hantera klagomål gällande utbildningen regleras i skollagen (4 kap. 7–8 §§ skollagen 2010:800). Enligt skollagen ska alla huvudmän ha rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot utbildningen, och lämna information om sina rutiner på ett lämpligt sätt. Huvudmannen ska vidare se till att nödvändiga åtgärder vidtas om det genom uppföljning, klagomål eller på annat sätt framkommer att det finns brister i verksamheten

Klagomålsrutiner

När någon lämnar in ett klagomål finns en rutin för hur detta handläggs. Här kan du läsa om arbetsgången från inlämnat klagomål till återkoppling.

När ett klagomål kommer in till barn- och utbildningsnämnden registreras detta i vårt ärendehanteringssystem och överlämnas därefter till förvaltningschef. Förvaltningschef utser en utredare som kontaktar den som klagat samt rektor på den skola/förskola klagomålet handlar om. När utredningen är klar sammanställer förvaltningschef ett svar till den som klagat och skickar det till den adress eller e-post som uppgetts. Även rektor får en kopia på svaret.

Återkoppling

Inom tre veckor ska en återkoppling ske, förutsatt att klagomålet inte är inlämnat anonymt. Detta svar registreras och anmäls tillsammans med klagomålet vid kommande sammanträde i barn- och utbildningsnämnden.

Verksamhetsutvecklare sammanställer varje år läsårets inkomna klagomål, sammanställningen och en analys tas med i förvaltningsledningens arbete med huvudmannens systematiska kvalitetsarbete.

Länk till E-tjänst för att lämna in klagomål och synpunkter här Länk till annan webbplats.

Kontakt

Länkar

Lägg till relevanta länkar här

Sidan uppdaterad

 

Kontakta oss

Telefon: 060-16 31 00 (växel)

E-post: timra.kommun@timra.se


Timrå kommun

Köpmangatan 14

861 82 Timrå

Organisationsnummer: 212000-2395


Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)

Om webbplatsen

Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


Om webbplatsen »

Navigera på webbplatsen »

GDPR »

Tillgänglighetsredogörelse »

Om cookies »

Kontakta oss

Telefon: 060-16 31 00 (växel)

E-post: timra.kommun@timra.se


Timrå kommun

Köpmangatan 14

861 82 Timrå

Organisationsnummer: 212000-2395


Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30

Om webbplatsen

Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


Om webbplatsen »

Navigera på webbplatsen »

GDPR »

Tillgänglighetsredogörelse »

Om cookies »