Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)

Meny

Kommentera sidan

Tipsa och dela

Lyssna på sidan Lyssna
Dela sidan på facebook

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Information om stöd för telefoni och grundläggande internet

    Saknar du telefoni och grundläggande internet? Hos Post- och telestyrelsen (PTS) kan du ansöka om stöd. PTS arbetar för att alla hushåll och företag ska ha tillgång till telefoni och grundläggande internet, det vill säga en internetanslutning med en hastighet om 10 Mbit/s.

    Det är i första hand marknaden som ska erbjuda bredband och telefoni till hushåll och företag i Sverige. Infrastrukturerna för bredbandsuppkoppling är väl utbyggda runt om i landet, men det finns platser där marknadens aktörer saknar erbjudanden. För hushåll och företag som inte kan få telefoni eller grundläggande internet via marknaden kan PTS upphandla en lösning. Upphandlingen avser en anslutning till en fast punkt i bostaden eller, när det gäller företag, till verksamhetsstället. Det gäller inte uppkoppling som du kan ta med dig till olika platser, det vill säga inte mobilitet. Det gäller inte heller fritidshus eller tillfälliga bostäder.

    Tillgodose behovet av internet och telefoni

    Som enskild har man ett eget ansvar för att tillgodose sitt behov av internet och telefoni. Du kan behöva lägga ned tid och engagemang genom att kontakta flera operatörer, och också utvärdera olika lösningar för att hitta det som passar bäst. Det kan handla om att man behöver någon utrustning som förstärker mobilnätens signaler, såsom t.ex. router eller antenn installerad utomhus (riktantenn).

    Du kan läsa mer om alternativa sätt att få bredband till din bostad eller ditt verksamhetsställe här:

    Flera trådlösa alternativ till fast bredband | PTS »länk till annan webbplats

    Kontakt med olika leverantörer

    Innan du ansöker om stöd måste du själv ha kontrollerat att det inte finns någon tillgång till telefoni eller grundläggande internet på marknaden. Det gör du genom att kontakta olika leverantörer och fråga dem om de kan erbjuda dig telefoni eller bredband.

    Du kan läsa mer om vad som krävs av dig som söker på PTS webbplats:
    Grundläggande internet och telefoni | PTS »länk till annan webbplats

    Kom ihåg att dokumentera dina kontakter med olika leverantörer! Skriv ner det svar du får, namnet på leverantören och datum för kontakten.

    Ansökningsblankett företagPDF (pdf, 465 kB)

    Ansökningsblankett privatPDF (pdf, 221 kB)

    Kontaktuppgifter till Post- och telestyrelsen:
    www.pts.se/sv/kontakt »länk till annan webbplats

    Sundsvallsregionens skrivelse till PTS angående undermålig mobiltäckninglänk till annan webbplats


    Kontakt

    Länkar

    Sidan uppdaterad

     

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »

    Följ oss

    Facebooklänk till annan webbplats »

    Instagramlänk till annan webbplats »

    LinkedInlänk till annan webbplats »

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »

    Följ oss

    Facebooklänk till annan webbplats »

    Instagramlänk till annan webbplats »

    LinkedInlänk till annan webbplats »