Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Här hittar du information om trafiksäkerhet.
Nollvisionen är grunden för trafiksäkerhet i Sverige. Nollvisionen innebär på sikt att ingen ska dödas eller allvarligt skadas inom vägtransportsystemet. För att uppnå nollvisionen krävs ett delat trafiksäkerhetsansvar:
Nollvisionen är ett lyckosamt visionsarbete som utförs genom ett systematiskt arbetssätt med mätbara etappmål. I februari 2020 beslutade regeringen om nuvarande etappmål, där antalet omkomna i vägtrafiken ska halveras till år 2030 och allvarligt skadade ska minska med 25 procent.
För att nå trafiksäkerhetsmålen finns indikatorer, prioriterade insatsområden, som pekats ut. Timrå kommun följer nollvisionens intentioner och arbetar med de viktigaste indikationerna för kommunalt trafiksäkerhetsarbete som är:
2020 infördes även ett komplement till gällande etappmål med två aktörsgemensamma mål för trafiksäkerhet väg:
STRADA (Swedish Traffic Data Acquisition) är Sveriges officiella olycksrapportering inom vägtransportsystemet och bygger på uppgifter från polis, sjukvård och Kustbevakningen:
Utöver dessa olyckshändelser rapporteras även:
Denna inrapportering är reglerad enligt Lag (2021:319) om Transportstyrelsens olycksdatabas.
Timrå kommun har tillgång till STRADA uttagswebb och själva kan ta fram uppgifter gällande såväl statistik som för att kunna göra egna analyser av enskilda olyckshändelser.
Förfrågningar om statistik eller olycksanalyser kan göras av trafikingenjör eva.forslund@timra.se
Vägmärket B3, Övergångsställe. Övergångsställsskylten är ett väjningspliktsmärke. Övergångsställsskylten i sig har ingen trafiksäkerhetshöjande effekt utan den är en framkomlighetsåtgärd som bör användas på platser där gåendes framkomlighet ska prioriteras. Vägmärke B3 finns i två varianter B3 och B3-2 som är likvärdiga och kan användas var för sig eller tillsammans.
Övergångsställsskylten bör endast sättas upp på platser där många gående behöver korsa vägen och där fordonstrafiken utgör ett hinder för detta. Det innebär att övergångsställsskylten främst bör placeras längs huvudvägnätet, där vi har höga trafikflöden, och då i punkter där många gående passerar.
Det kan även finnas behov av övergångsställe på lokalgator i direkt anslutning till skolor och andra allmänna målpunkter. Vid skolor på lokalgator med låga trafikmängder kan övergångsställesskylten ha ytterligare en funktion när många barn passerar och parkerade bilar kan utgöra en fara. Övergångsställsskylten innebär förutom att vara ett väjningsmärke även att det är förbjudet att stanna och parkera ett fordon på eller inom ett avstånd av tio meter före övergångsställsskylten.
Information hämtat från Transportstyrelsens författningssamling TSFS 2019:74
Målsättningen för Timrå kommun är att övergångsställen ska finnas på rätt plats (där ett utpekat behov finns och där erforderliga siktsträckor finns), vara tydligt utmärkt med vägmärke, målas kontinuerligt för god synbarhet och kompletteras med hastighetsdämpade åtgärd där behov finns.
En gångpassage är en plats som inte är utmärkt med vägmärket för övergångsställe men där någon form av fysisk utformning utförts för att underlätta passage för gående över en gata/väg. Det kan vara sänkning av kantsten, avsmalnad körbana, mittrefug eller farthinder.
Säker trafik kräver fri sikt i korsningar. Att hålla efter grönskan och placera byggnationer rätt på och kring sin fastighet kan rädda liv.
Tänk på att planera häck och träd så att den färdigväxt håller sig inom din fastighet. Om befintliga träd och buskar sträcker sig ut över gata, gång- och cykelbana eller gångbana bör du se till att det finns fri höjd för trafikanterna.
Den fria höjden som krävs är:
Fasta byggnationer, plank och murar, kräver ofta bygglov eller bygganmälan, och bör även placeras ca 1 meter innanför tomtgränsen för att inte påverkas av snötryck i samband med plogning.
Du som har en hörntomt som ligger intill en gata eller en gång- och cykelväg bör se till att dina växter eller byggnader, plank, räcken och murar inte är högre än 80 cm i en sikttriangel som sträcker sig minst 10 meter åt varje håll i korsningspunkten.
Vid din fastighetsutfart bör du se till att ha fri sikt inom en sikttriangel på minst 2,5 meter åt varje håll i korsningspunkten från din utfart.
Lutningar i gatumiljön kan påverka dessa mått och höjden kan ibland behöva anpassas utifrån platsens förutsättningar.
Fastighetsägare önskar ibland komplettera siktbehoven i korsning/utfarter med trafikspeglar. Trafikspeglar ger inte alltid den trafiksäkerhetshöjande effekt som många förväntar sig utan kan skapa en falsk trygghet. Det är kommunen som bedömer lämpligheten huruvida en trafikspegel får sättas upp på en plats. Det är också kommunen som bekostar och sätter upp trafikspegeln på de platser där behov finns och där det bedömts lämpligt.
Angivna mått är riktvärden. Lutningar i gatumiljön kan påverka måtten och placeringen kan ibland behöva anpassas utifrån platsens förutsättningar.
Längd på uppställningsplats för fordon framför garageport eller annan fast begränsning (exempelvis mur, ladd- eller motorvärmarplats) = minst 6 meter innanför tomtgräns.
Pelare/konstruktionsdelar till Carport placeras minst 1 meter innanför tomtgräns. Sidorna på en carport ska vara helt öppna så att erforderliga mått för sikttriangel kan uppnås
Backning över gångytor, gångbanor och cykelbanor är olämpligt av trafiksäkerhetsskäl då förarens sikt är begränsad. Detta är därför normalt sett endast lämpligt vid villautfarter. Kommunen godkänner i de flesta fall endast en utfart per villatomt som är maximalt 6,5 meter bred. För mer trafikerade utfarter bör vändmöjlighet finnas på kvartersmark.
Utfart bör placeras minst 10 meter från korsning.
NTF Västernorrland är en ideell organisation som tillsammans med drygt 40 medlemsorganisationer arbetar för en ökad trafiksäkerhet i länet. NTF arbetar framför allt med information, utbildning och opinionsbildning på uppdrag av regeringen, Trafikverket och Landstinget.
NTF Västernorrland utför kontinuerligt mätningar av till exempel hastigheter, bältesanvändning och cykelhjälmsanvändning.
Timrå kommun är medlem i NTF Västernorrland och representeras i NTF Västernorrlands styrelse av Markus Sjöström som ordinarie ledamot.
Timrå kommun samarbetar med Trafikkalendern som är en digital kundportal där kommunala verksamheter kan hämta hem trycksaker och annat material med kommunens logga. Materialet kan användas i syfte att uppmärksamma trafikanter om trafiksäkerhet, miljö och hälsa för barnen i Timrå kommun.
Kontakt
Länkar
Sidan uppdaterad
Kontakta oss
Telefon: 060-16 31 00 (växel)
E-post: timra.kommun@timra.se
Timrå kommun
Köpmangatan 14
861 82 Timrå
Organisationsnummer: 212000-2395
Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)
Kommentarer