Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Timrå kommun ansluter till en stor nationell matematiksatsning. Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) står bakom konceptet.
Satsningen går under namnet TRR (Tänka, Resonera, Räkna) och har som mål att förbättra matematikundervisningen och elevernas grundläggande matematikförståelse. I grunden handlar det om att etablera en forskningsbaserad undervisningsmodell som tagits fram av NCM. Fokus ligger på de tidiga årskurserna, från förskoleklass till och med årskurs 3.
– Vi behöver vända den negativa trend vi sett i matematikresultaten och den grundläggande matematikförståelsen är här oerhört viktig för elevens fortsatta lärande, säger Erik Sidebo, biträdande förvaltningschef på barn- och utbildningsförvaltningen.
För att implementeringen av undervisningsmodellen ska lyckas och hålla över tid ställer SKR krav på att hela styrkedjan – politiker, förvaltningsledning, rektorer, lärare – tar aktiv del och ansvar på sin nivå.
– Vi i barn- och utbildningsnämnden ser positivt på att vara delaktiga och ta vår del av ansvaret. Vi har i tidigare utvecklingsarbeten sett hur betydelsefullt det är att engagera hela kedjan, från politik till klassrum. Det är en gemensam satsning på våra elever, säger Lisbeth Eklund (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
Deltagande kommuner träffas regelbundet för utbyte och lärande kring arbetet i sin egen kommun. Syftet är att vara ”kritiska vänner” så att satsningen blir hållbar på sikt. Övriga kommuner är Vellinge, Malmö, Västervik, Gislaved och Luleå.
NCM:s utarbetade undervisningsmodell innehåller ett färdigt undervisningsmaterial – Tänka, Resonera, Räkna. Materialet är utvecklat och utprovat i ett samarbete mellan yrkesaktiva lärare och NCM:s forskare.
Mia Karlsson är lärare i årskurs F-3 på Böle skola och en av handledarna inom kompetensutvecklingen. Under vårterminen har hon prövat materialet och upplevt vad som skiljer sig från den traditionella undervisningen.
– Modellen är uppbyggd för att främja resonemang eftersom elever lär sig bäst när de måste sätta ord på sitt tänkande och i samtal med varandra upptäcka samband och mönster. Missuppfattningar lyfts och diskuteras i lika stor utsträckning som de rätta lösningarna, berättar Mia .
Höstterminen 2021 börjar samtliga matematiklärare i årskurs F-3 använda undervisningsmodellen. Samtidigt sker kompetensutveckling i handledningsgrupper kring genomförda och kommande lektioner. Denna del pågår under två år och ger både matematisk och didaktisk kompetens.
– Materialet beskriver varje del i undervisningen och innehåller tydliga instruktioner för hur lärarna ska genomföra den. Utmaningen för läraren är att etablera normer i klassrummet för att goda matematiska samtal ska kunna äga rum, där kommer fortbildningen med kollegialt lärande vara viktigt, säger Mia.
Kontakt
Länkar
Sidan uppdaterad
Kontakta oss
Telefon: 060-16 31 00 (växel)
E-post: timra.kommun@timra.se
Timrå kommun
Köpmangatan 14
861 82 Timrå
Organisationsnummer: 212000-2395
Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)
Kommentarer