Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)

Meny

Kommentera sidan

Tipsa och dela

Lyssna på sidan Lyssna
Dela sidan på facebook

Skolresultat läsåret 2020/2021

De preliminära betygsresultaten pekar på ett stigande meritvärde i årskurs 6 och en fortsatt hög andel elever med gymnasieexamen från Timrå gymnasium. Andelen elever i årskurs 9 med behörighet till yrkesprogram sjunker däremot i jämförelse med förra läsåret, det visar Skolverkets senaste statistik för läsåret 2020/2021.

De senaste åren har visat en tydlig positiv trend för Timrås skolresultat. Enligt årets betygsresultat sjunker andelen elever i årskurs 9 med behörighet till yrkesprogram, i jämförelse med förra läsåret (från 88,4 till 81,7 procent). Andelen elever som uppnått kunskapskraven i alla ämnen ligger på en stabil nivå, från 75,4 procent till 73,4 procent i jämförelse med året innan.

– Förra årets 75,4 procent och årets 73,4 procent är dock de två högsta värdena sedan 2011, men målet är alltid 100 procent, säger Roger Åström, biträdande förvaltningschef på barn- och utbildningsförvaltningen och fortsätter:

– Vi kan redan nu se att betygsresultaten påverkats av en minskad andel elever som uppnått godkända betyg i matematik. En annan möjlig orsak kan vara effekter av coronapandemin med en högre skolfrånvaro, bland både personal och elever.

Fortsatt hög andel elever med gymnasieexamen

I oktober presenterar Skolverket sin nationella statistik för årskurs 6 och i november statistik för gymnasiets avgående elever. Siffrorna pekar på ett stigande meritvärde i årskurs 6 och en fortsatt hög andel elever med gymnasieexamen.

– Det känns ändå glädjande att det fortsatt är en hög andel elever från Timrå gymnasium som går ut med gymnasieexamen, säger Lisbeth Eklund (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

Matematikundervisning och pojkars resultat

Den senaste nationella statistiken för årskurs 9 visar att flickors genomsnittliga meritvärde är högre än pojkarnas. Det stämmer väl överens med den analys som barn- och utbildningsförvaltningen gjort under vårterminen, där två identifierade utvecklingsområden är resultaten i matematik och pojkars skolresultat överlag.

– Vi arbetar för att höja matematikresultaten och deltar redan i en stor nationell satsning på matematikundervisningen i grundskolans tidiga år. Den grundläggande matematikförståelsen är oerhört viktig för elevens fortsatta lärande och resultat senare i skolgången, säger Ann-Christin Isaksson, förvaltningschef på barn- och utbildningsförvaltningen.

Statistikuppgifter gällande slutbetyg för elever i årskurs 9 presenteras på Skolverkets webbplats: https://www.skolverket.se/skolutveckling/statistik Länk till annan webbplats..

För mer information
Roger Åström, biträdande förvaltningschef.
Barn- och utbildningsförvaltningen.
Tfn: 073-270 54 79
E-post: roger.astrom@timra.se

Ann-Christin Isaksson, skolchef/förvaltningschef.
Barn- och utbildningsförvaltningen.
Tfn: 070-57 02 063
E-post: ann-christin.isaksson@timra.se

Lisbeth Eklund (S), ordförande.
Barn- och utbildningsnämnden.
Tfn: 073-037 84 47
E-post: lisbeth.eklund@timra.se

*
Puffbild liten 290x160
*
Puffbild mellan 290x250
*
Puffbild stor 600x250

Kontakt

Länkar

Sidan uppdaterad

 

Kontakta oss

Telefon: 060-16 31 00 (växel)

E-post: timra.kommun@timra.se


Timrå kommun

Köpmangatan 14

861 82 Timrå

Organisationsnummer: 212000-2395


Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)

Om webbplatsen

Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


Om webbplatsen »

Navigera på webbplatsen »

GDPR »

Tillgänglighetsredogörelse »

Om cookies »

Kontakta oss

Telefon: 060-16 31 00 (växel)

E-post: timra.kommun@timra.se


Timrå kommun

Köpmangatan 14

861 82 Timrå

Organisationsnummer: 212000-2395


Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30

Om webbplatsen

Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


Om webbplatsen »

Navigera på webbplatsen »

GDPR »

Tillgänglighetsredogörelse »

Om cookies »