Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)

Meny

Kommentera sidan

Tipsa och dela

Lyssna på sidan Lyssna
Dela sidan på facebook

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Skolinspektionens rapport visar på hög kvalitet i Laggarbergs skola

    Jennifer Hultman skrattar in i kameran och Lisbeth ler mot Jennifer.

    Kontinuerligt utför skolinspektionen granskningar av skolorna i kommunen, där de nyligen genomfört en kvalitetsgranskning av Laggarbergs skola. Skolinspektionen har bedömt skolans arbete inom fyra områden och har konstaterat att skolan uppfyller kvalitetskriterierna i hög utsträckning för rektors ledarskap, undervisning samt trygghet och studiero.

    – Vi blev glada över att de har fått en sådan positiv bild av oss. Det känns jätteroligt, säger en leende Jennifer Hultman, lärare på Laggarbergs skola.

    I varje område bedöms skolan utifrån kvalitetskriterier där de kan uppfylla dem i hög utsträckning, att de uppfyller kriterierna i flera delar, eller i låg utsträckning. Om skolan bedöms att de uppfyller kvalitetskriterierna i flera delar eller i låg utsträckning behöver ett utvecklingsarbete inledas.

    – Det är ett genuint och stort arbete som skolinspektionen har utfört, därför är vi extra glada över de goda resultaten som Laggarbergs skola fått, säger Lisbeth Eklund (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

    Lisbeth Eklund (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden ler in i kameran.
    – Vi är stolta över Laggarberg, säger Lisbeth Eklund (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.


    Laggarberg bedömdes i tre av fyra områden att de i hög utsträckning uppfyller kvalitetskriterierna. Jennifer Hultman, som är lärare på Laggarbergs skola, tycker att rapporten stämmer väl överens med deras verksamhet. Skolinspektionen är mycket positiv när det gäller skolans arbete med att främja trygghet och studiero.

    – Jag tror att en av anledningarna till att barnen känner trygghet och studiero är vår lektionsstruktur. Vi använder oss av en mall under alla lektioner som skapar tydlighet och igenkänning för barnen samt minskar förvirring och frågetecken. Vi är väldigt stolta över detta och jag tror det bidragit till att vi fått detta positiva resultat, säger Jennifer Hultman.

    En mall på hur en lektionsstruktur kan se ut, där det står tiden på lektionen, vilket ämne, en bild på läraren, vad lektionen ska handla om, hur lektionen är upplagd, varför de ska läsa just detta ämne, vad eleverna behöver för material, vad de ska kunna i slutet av lektionen samt viktiga begrepp som kommer nämnas.
    Exempel på de mallar som alla lärare planerar lektionerna utefter/utifrån och som eleverna får se under lektionen, samt en genomgång av vad lektionen innefattar.


    Jennifer fortsätter berätta om hur strukturen och tydligheten från rektorns ledarskap, samt hur lärarna hela tiden arbetar för att utvecklas och förbättras, tillsammans är en del av deras framgång.

    –I politiken arbetar vi med tillit, att det är lärarna som kan och att vi litar på dem! Detta är ett bevis på att vi har rätt. Barnen når sina mål, de har studiero och känner sig trygga. Jag kan inte säga annat än att vi är nöjda och stolta över utfallet, säger Lisbeth.

    Jennifer och Lisbeth lyfter även hur viktigt det är att barnen känner sig trygga och att det är lugnt i klassrummen för att de ska kunna nå kunskapsmålen. Rapporten konstaterar att undervisningen främjar elevernas möjligheter att nå läroplanens mål avseende kunskaper och värden.

    – Det skapar en trygghet för föräldrarna att få höra detta, säger Jennifer som själv har barn.

    Enligt rapporten finns det utrymme för förbättring när det gäller att säkerställa likvärdigheten i bedömning och betyg.

    – Jag håller med dem, detta är något vi kan utveckla men jag är inte orolig för att vi inte kommer lyckas. Vi jobbar bra ihop och alla vill alltid bli bättre, säger Jennifer Hultman.

    Jennifer sitter på en bänk tillsammans med Lisbeth och samtalar om det fina resultat de fått från Skolinspektionen och hur de jobbat för det.
    – Vi har vågat pröva nya saker och gjort det tillsammans, säger Jennifer Hultman när hon pratar med Lisbeth.


    Sammantaget är det en upplyftande och positiv rapport om Laggarbergs skola. Skolan gör ett utmärkt jobb när det gäller att främja elevernas lärande och skapar en trygg och lugn lärmiljö.

    – Vi har vågat pröva nya saker, utvecklats tillsammans, vågat vara kritiska, arbetat kontinuerligt med vår värdegrund och vi har framförallt uppmuntrat och hjälpt varandra, säger Jennifer Hultman.

    – Vi är stolta över Laggarberg, avslutar Lisbeth Eklund med.

    Jennifer Hultman, lärare på Laggarbergskola ler glatt in i kameran.
    Jennifer Hultman skrattar in i kameran och Lisbeth ler mot Jennifer.
    Puffbild liten 290x160
    Jennifer Hultman skrattar in i kameran och Lisbeth ler mot Jennifer.
    Puffbild mellan 290x250
    Jennifer Hultman skrattar in i kameran och Lisbeth ler mot Jennifer.
    Puffbild stor 600x250

    Kontakt

    Länkar

    Lägg till relevanta länkar här

    Sidan uppdaterad

     

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »