Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
På Älvstrandens förskola har nya rutiner och ett målmedvetet arbete bidragit till att barnen får vistas i mindre sammanhang under stora delar av dagen. Det har fått positiva effekter för både barn och personal.
– Att arbeta med en sådan här typ av förändring kräver mycket diskussion. För oss har det lyckats för att vi verkligen har gjort det tillsammans. Alla behövs, alla har något att tillföra och vi gör varandra bättre, säger Maria Andersson, förskolelärare på Älvstrandens förskola.
Omgiven av tallar och blåbärsris ligger Älvstrandens förskola, i hjärtat av arenaområdet i Timrå. Där arbetar Marika Engström som är barnskötare samt Maria Andersson, förskolelärare. De berättar att förskolan de senaste åren arbetat för att organisera sin verksamhet så att barnen ska vistas i mindre sammanhang under stora delar av dagen. Idag är grupperna mindre och mer åldershomogena än tidigare.
– Det har verkligen blivit ett lyft. Genom detta arbete ser vi barnens behov och utveckling på ett bra sätt. Det är också en trygghet för barnen att ha färre relationer större delar av dagen, säger Marika.
Maria upplever även att barnen lättare får synas och höras när de är i en mindre grupp samt att barnen blir väldigt måna om varandra när de är färre.
Bakgrunden till förändringen är Skolverkets riktlinjer om mindre barngrupper. Men en mindre barngrupp innebär inte automatiskt en bättre kvalitet. Det är många faktorer som avgör upplevelsen av antalet barn i gruppen, som till exempel lokaler och barngruppens sammansättning.
– Vi har utgått från varje barns individuella behov och Skolverkets riktlinjer om mindre barngrupper när vi omorganiserat oss. Sedan måste man komma ihåg att alla förskolor har olika förutsättningar och sammansättningar och det får man utgå ifrån och göra till sitt eget när man börjar planera, säger Marika.
Maria och Marika lyfter att förändringen i början var utmanande, men att det inte varit till en nackdel. Tvärtom har ett steg bakåt inneburit två steg framåt.
– Från början ville vi inte genomföra omorganisationen eftersom vi såg många fördelar med vårt nuvarande arbetssätt. Men vi har utgått från barnens behov och våra förutsättningar och lyssnat på andras erfarenheter av förändringen, vad som fungerat bra och mindre bra, fortsätter Marika.
Resultatet blev en tydlig struktur och rutiner för samarbete och en stark känsla av samhörighet i hela huset, ett ”vi”-tänk. Idag har arbetslagen möten en gång i månaden, så kallade husmöten, där de lyfter allt positivt och vad som kan förbättras.
– Detta kommer vara en pågående process och dialog på förskolan. Man får inte vara rädd för förändringar, utan arbeta tillsammans och skapa bästa förutsättningarna med barnens bästa i fokus, avslutar Maria med.
Här kommer några praktiska råd och rutiner som Älvstrandens förskola arbetat för och som hjälp dem i denna process:
Kontakt
Länkar
Lägg till relevanta länkar här
Sidan uppdaterad
Kontakta oss
Telefon: 060-16 31 00 (växel)
E-post: timra.kommun@timra.se
Timrå kommun
Köpmangatan 14
861 82 Timrå
Organisationsnummer: 212000-2395
Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)
Kommentarer