Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)

Meny

Kommentera sidan

Tipsa och dela

Lyssna på sidan Lyssna
Dela sidan på facebook

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Mindre barngrupper ger stora fördelar för barn och personal

    Maria Andersson och Marika Engström står utanför Älvstranden förskola och ler in i kameran.

    På Älvstrandens förskola har nya rutiner och ett målmedvetet arbete bidragit till att barnen får vistas i mindre sammanhang under stora delar av dagen. Det har fått positiva effekter för både barn och personal.

    – Att arbeta med en sådan här typ av förändring kräver mycket diskussion. För oss har det lyckats för att vi verkligen har gjort det tillsammans. Alla behövs, alla har något att tillföra och vi gör varandra bättre, säger Maria Andersson, förskolelärare på Älvstrandens förskola.

    Omgiven av tallar och blåbärsris ligger Älvstrandens förskola, i hjärtat av arenaområdet i Timrå. Där arbetar Marika Engström som är barnskötare samt Maria Andersson, förskolelärare. De berättar att förskolan de senaste åren arbetat för att organisera sin verksamhet så att barnen ska vistas i mindre sammanhang under stora delar av dagen. Idag är grupperna mindre och mer åldershomogena än tidigare.

    En flicka i närbild som sitter med ryggen mot kameran och lägger pussel på golvet. På bilden ser man även lite av två andra barn som leker på golvet.

    – Det har verkligen blivit ett lyft. Genom detta arbete ser vi barnens behov och utveckling på ett bra sätt. Det är också en trygghet för barnen att ha färre relationer större delar av dagen, säger Marika.

    Maria upplever även att barnen lättare får synas och höras när de är i en mindre grupp samt att barnen blir väldigt måna om varandra när de är färre.

    Skolverkets riktlinjer – mindre barngrupper

    Bakgrunden till förändringen är Skolverkets riktlinjer om mindre barngrupper. Men en mindre barngrupp innebär inte automatiskt en bättre kvalitet. Det är många faktorer som avgör upplevelsen av antalet barn i gruppen, som till exempel lokaler och barngruppens sammansättning.

    – Vi har utgått från varje barns individuella behov och Skolverkets riktlinjer om mindre barngrupper när vi omorganiserat oss. Sedan måste man komma ihåg att alla förskolor har olika förutsättningar och sammansättningar och det får man utgå ifrån och göra till sitt eget när man börjar planera, säger Marika.

    En pojke runt 1 år står vid ett barnbord och leker med en spade, slev och kastrull. I bakgrunden står ett minikök anpassat för barn.

    Ett steg bakåt, två steg framåt

    Maria och Marika lyfter att förändringen i början var utmanande, men att det inte varit till en nackdel. Tvärtom har ett steg bakåt inneburit två steg framåt.

    – Från början ville vi inte genomföra omorganisationen eftersom vi såg många fördelar med vårt nuvarande arbetssätt. Men vi har utgått från barnens behov och våra förutsättningar och lyssnat på andras erfarenheter av förändringen, vad som fungerat bra och mindre bra, fortsätter Marika.

    Resultatet blev en tydlig struktur och rutiner för samarbete och en stark känsla av samhörighet i hela huset, ett ”vi”-tänk. Idag har arbetslagen möten en gång i månaden, så kallade husmöten, där de lyfter allt positivt och vad som kan förbättras.

    – Detta kommer vara en pågående process och dialog på förskolan. Man får inte vara rädd för förändringar, utan arbeta tillsammans och skapa bästa förutsättningarna med barnens bästa i fokus, avslutar Maria med.

    Maria Andersson och Marika Engström står utanför Älvstranden förskola och pratar med varandra. Citat från Maria, "Var inte rädd för förändringar, utan arbeta tillsammans och skapa bästa förutsättningar med barnens bästa i fokus."
    Till vänster: Maria Andersson och Marika Engström

    Rutiner och praktiska tips

    Här kommer några praktiska råd och rutiner som Älvstrandens förskola arbetat för och som hjälp dem i denna process:

    • ”Vi”-tänk – De gör det tillsammans och hjälps åt
    • Kontinuerliga möte - Uppföljning av förändringen för att ständigt förbättra och skapa trygghet
    • Tydligt rotationsschema – Om någon i personalen är sjuk eller ledig finns det ett schema hur de ska hantera det för att alltid ha en ordinarie i varje barngrupp
    • Inköp av mobiltelefoner – Det underlättar för personalen att enkelt kontakta varandra
    • Material – Mer material har införskaffats för hela dagar av lek, kreativitet och pedagogik
    • Dörrar mellan avdelningarna – Ljudnivån har blivit lägre samt mindre spring emellan avdelningarna vilket resulterat i lugnare barn
    Maria Andersson och Marika Engström står utanför Älvstranden förskola och ler in i kameran.
    Puffbild liten 290x160
    Maria Andersson och Marika Engström står utanför Älvstranden förskola och ler in i kameran.
    Puffbild mellan 290x250
    Maria Andersson och Marika Engström står utanför Älvstranden förskola och ler in i kameran.
    Puffbild stor 600x250

    Kontakt

    Länkar

    Lägg till relevanta länkar här

    Sidan uppdaterad

     

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »

    Följ oss

    Facebooklänk till annan webbplats »

    Instagramlänk till annan webbplats »

    LinkedInlänk till annan webbplats »

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »

    Följ oss

    Facebooklänk till annan webbplats »

    Instagramlänk till annan webbplats »

    LinkedInlänk till annan webbplats »