Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
En gång i veckan träffas lärare från kommunens grundskolor för att prata matematik. Det kollegiala utbytet är en viktig del i Timrås matematiksatsning i förskoleklass och lågstadiet. Målet är att förbättra undervisningen och elevernas grundläggande matematikförståelse.
Sedan höstterminens start har elever från förskoleklass till årskurs 3 fått undervisning i matematik på ett nytt sätt. Den traditionella matteboken har fått ge plats för en forskningsbaserad undervisningsmodell framtagen av Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM). Modellen heter Tänka, Resonera och Räkna (TRR).
Linda Edström är lärare i årskurs 2 på Fagerviks skola och undervisar nu enligt den nya modellen.
– I den här undervisningsmodellen finns tydliga instruktioner för varje lektion som lärarna i alla Timrås skolor följer, säger Linda.
Lektionerna är upplagda i cykler och undervisningen följer en tydlig struktur där det laborativa arbetet och den muntliga delen tar större plats än traditionell undervisning. Lärarens roll är att fånga upp elevernas tankar och förslag på lösningar under pararbeten, som sedan diskuteras i helklass. Eleverna dokumenterar därefter enskilt.
– Jag märker att de elever som har lite svårt med matteboken eller liknande skriftliga uppgifter har gynnats jättemycket av materialet. De har lättare att se mönster och samband. Istället för att arbeta var för sig får de nu mer höra andras resonemang och sätta ord på sina tankar.
En central del i TRR är kompetensutveckling för undervisande lärare. En gång i veckan träffas lärarna i handledningsgrupper för att diskutera genomförda och kommande lektioner enligt en samtalsmodell från NCM.
– Vi planerar kommande tema och reflekterar över hur undervisningen har gått. Om någonting gått mindre bra lyfter vi det, det är då vi lär oss som mest. Vi pratar också matematik i stort, säger Linda.
Samarbetet med kollegorna bidrar till en större likvärdighet.
– Det är en styrka att samarbeta med kollegor som undervisar i samma årskurser på andra skolor, som prövat samma lektioner som jag har. Det gör att vi får en samsyn och lär oss nya saker. Även för de veckor vi planerar själva mellan teman har TRR-gruppen varit ett jättebra forum för att delge varandra idéer om vad och hur man kan göra. Det bidrar också till en likvärdig undervisning.
Som nyanställd i kommunen lockades hon av att vara med i början på någonting nytt.
– Innan jag började i höstas fick jag veta att kommunen anslutit till en matematiksatsning. Jag blev superintresserad av att det är forskningsbaserat och det kändes lockande att vara med i uppstarten.
Nu hoppas Linda att modellen med kollegialt utbyte får ringar på vattnet i fler ämnen.
– Jag hoppas att det ska sprida sig till fler ämnen. Det är ett otroligt stort utbyte för oss lärare, avslutar Linda.
Matematiksatsningen går under namnet TRR (Tänka, Resonera, Räkna) och har som mål att förbättra matematikundervisningen och elevernas grundläggande matematikförståelse. I grunden handlar det om att etablera en forskningsbaserad undervisningsmodell som tagits fram av NCM i samarbete med yrkesverksamma lärare. TRR omfattar de tidiga årskurserna, från förskoleklass till och med årskurs 3.
Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) står bakom konceptet.
Kontakt
Länkar
Sidan uppdaterad
Kontakta oss
Telefon: 060-16 31 00 (växel)
E-post: timra.kommun@timra.se
Timrå kommun
Köpmangatan 14
861 82 Timrå
Organisationsnummer: 212000-2395
Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)
Kommentarer