Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)

Meny

Kommentera sidan

Tipsa och dela

Lyssna på sidan Lyssna
Dela sidan på facebook

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Att tänka, resonera och räkna

    Ett barn håller i gula byggklossar och sitter vid ett bord i ett klassrum. På bordet ligger papper och fler gula byggklossar.

    En gång i veckan träffas lärare från kommunens grundskolor för att prata matematik. Det kollegiala utbytet är en viktig del i Timrås matematiksatsning i förskoleklass och lågstadiet. Målet är att förbättra undervisningen och elevernas grundläggande matematikförståelse.

    Sedan höstterminens start har elever från förskoleklass till årskurs 3 fått undervisning i matematik på ett nytt sätt. Den traditionella matteboken har fått ge plats för en forskningsbaserad undervisningsmodell framtagen av Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM). Modellen heter Tänka, Resonera och Räkna (TRR).

    Lättare att se mönster och samband

    Linda Edström är lärare i årskurs 2 på Fagerviks skola och undervisar nu enligt den nya modellen.

    – I den här undervisningsmodellen finns tydliga instruktioner för varje lektion som lärarna i alla Timrås skolor följer, säger Linda.

    Lektionerna är upplagda i cykler och undervisningen följer en tydlig struktur där det laborativa arbetet och den muntliga delen tar större plats än traditionell undervisning. Lärarens roll är att fånga upp elevernas tankar och förslag på lösningar under pararbeten, som sedan diskuteras i helklass. Eleverna dokumenterar därefter enskilt.

    – Jag märker att de elever som har lite svårt med matteboken eller liknande skriftliga uppgifter har gynnats jättemycket av materialet. De har lättare att se mönster och samband. Istället för att arbeta var för sig får de nu mer höra andras resonemang och sätta ord på sina tankar.

    Bidrar till likvärdig undervisning

    *
    Linda Edström undervisar i matematik enligt TRR.

    En central del i TRR är kompetensutveckling för undervisande lärare. En gång i veckan träffas lärarna i handledningsgrupper för att diskutera genomförda och kommande lektioner enligt en samtalsmodell från NCM.

    – Vi planerar kommande tema och reflekterar över hur undervisningen har gått. Om någonting gått mindre bra lyfter vi det, det är då vi lär oss som mest. Vi pratar också matematik i stort, säger Linda.

    Samarbetet med kollegorna bidrar till en större likvärdighet.

    – Det är en styrka att samarbeta med kollegor som undervisar i samma årskurser på andra skolor, som prövat samma lektioner som jag har. Det gör att vi får en samsyn och lär oss nya saker. Även för de veckor vi planerar själva mellan teman har TRR-gruppen varit ett jättebra forum för att delge varandra idéer om vad och hur man kan göra. Det bidrar också till en likvärdig undervisning.

    ”Ett stort utbyte för oss lärare”

    Som nyanställd i kommunen lockades hon av att vara med i början på någonting nytt.

    – Innan jag började i höstas fick jag veta att kommunen anslutit till en matematiksatsning. Jag blev superintresserad av att det är forskningsbaserat och det kändes lockande att vara med i uppstarten.

    Nu hoppas Linda att modellen med kollegialt utbyte får ringar på vattnet i fler ämnen.

    – Jag hoppas att det ska sprida sig till fler ämnen. Det är ett otroligt stort utbyte för oss lärare, avslutar Linda.

    Om matematiksatsningen

    Matematiksatsningen går under namnet TRR (Tänka, Resonera, Räkna) och har som mål att förbättra matematikundervisningen och elevernas grundläggande matematikförståelse. I grunden handlar det om att etablera en forskningsbaserad undervisningsmodell som tagits fram av NCM i samarbete med yrkesverksamma lärare. TRR omfattar de tidiga årskurserna, från förskoleklass till och med årskurs 3.

    Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) står bakom konceptet.

    Ett barn håller i gula byggklossar och sitter vid ett bord i ett klassrum. På bordet ligger papper och fler gula byggklossar.
    Puffbild liten 290x160
    Ett barn håller i gula byggklossar och sitter vid ett bord i ett klassrum. På bordet ligger papper och fler gula byggklossar.
    Puffbild mellan 290x250
    Ett barn håller i gula byggklossar och sitter vid ett bord i ett klassrum. På bordet ligger papper och fler gula byggklossar.
    Puffbild stor 600x250

    Kontakt

    Länkar

    Sidan uppdaterad

     

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »

    Följ oss

    Facebooklänk till annan webbplats »

    Instagramlänk till annan webbplats »

    LinkedInlänk till annan webbplats »

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »

    Följ oss

    Facebooklänk till annan webbplats »

    Instagramlänk till annan webbplats »

    LinkedInlänk till annan webbplats »