Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)

Meny

Kommentera sidan

Tipsa och dela

Lyssna på sidan Lyssna
Dela sidan på facebook

Ny taxa för kommunal hälso- och sjukvård

Bilden visar en vårdpersonal med en äldre kvinna i rullstol

Från januari 2020 förändrar Timrå kommun avgifterna för kommunal hälso- och sjukvård. Med kommunala hälso- och sjukvårdsinsatser menas insatser som utförs i hemmet av sjuksköterska, sjukgymnast, arbetsterapeut eller insatser av omvårdspersonal enligt delegering eller ordination.

Vilka insatser/avgifter är det?

Kommunala hälso- och sjukvårdsinsatser kan exempelvis vara medicinsk bedömning, behandling, läkemedelshantering, provtagning och funktionsträning ordinerad av arbetsterapeut eller sjukgymnast. All bedömning, behandling och träning samt ordination av hjälpmedel är avgiftsbelagd. Delegerade insatser som utförs av omvårdnadspersonal inom hemtjänst debiteras enligt timtaxa för hemtjänst.

Ny taxa från januari 2020

Avgiften för hembesök av legitimerad personal är 350 kronor per månad. Kostnaden ingår i maxtaxan, vilket innebär att du som mest betalar 2 125 kronor per månad om du även har andra insatser som ingår i maxtaxan. För förskrivning av intyg genom legitimerad personal inom hemsjukvården, det vill säga distriktssköterska, arbetsterapeut och sjukgymnast samt utprovning/uppföljning av hjälpmedel genom arbetsterapeut och sjukgymnast, tas en avgift ut motsvarande 200 kronor per tillfälle/månad. Detta gäller både i ordinärt boende och i särskilt boende.

Hur mycket ska jag betala?

När du får kommunala hälso- och sjukvårdsinsatser räknas ett avgiftsbeslut fram. Du får lämna uppgifter om din inkomst och boendekostnad. Inkomsten minus boendekostnad och ett så kallat minimibelopp visar vilket avgiftsutrymme du har, det vill säga hur stor avgift du kan betala som mest. Minimibeloppet är lagstadgat och ska täcka dina normala hushålls-, hälso- kläd- och fritidskostnader. Om summan av dina avgifter är lägre än ditt avgiftsutrymme så betalar du hela summan. Om dina avgifter är högre än ditt avgiftsutrymme så betalar du så mycket som ditt avgiftsutrymme medger. Du får alltid ett avgiftsbeslut med möjlighet att ändra dina uppgifter, eller överklaga beslutet.

Hur betalar jag?

Det går bra att betala dina avgifter med autogiro, vilket innebär att summan dras direkt från ditt bankkonto varje månad. Om du inte vill ha autogiro så går det också att få din faktura som en e-faktura i stället för pappersfaktura.

Vill du veta mer?

Kontakta kommunens avgiftshandläggare via växeln, 060-16 31 00. Telefontid måndag-fredag: 8:30-9:30 samt 10:30-11:30.

Bilden visar en vårdpersonal med en äldre kvinna i rullstol
Puffbild liten 290x160
Bilden visar en vårdpersonal med en äldre kvinna i rullstol
Puffbild mellan 290x250
Bilden visar en vårdpersonal med en äldre kvinna i rullstol
Puffbild stor 600x250

Kontakt

Sidan uppdaterad

 

Kontakta oss

Telefon: 060-16 31 00 (växel)

E-post: timra.kommun@timra.se


Timrå kommun

Köpmangatan 14

861 82 Timrå

Organisationsnummer: 212000-2395


Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)

Om webbplatsen

Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


Om webbplatsen »

Navigera på webbplatsen »

GDPR »

Tillgänglighetsredogörelse »

Om cookies »

Kontakta oss

Telefon: 060-16 31 00 (växel)

E-post: timra.kommun@timra.se


Timrå kommun

Köpmangatan 14

861 82 Timrå

Organisationsnummer: 212000-2395


Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30

Om webbplatsen

Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


Om webbplatsen »

Navigera på webbplatsen »

GDPR »

Tillgänglighetsredogörelse »

Om cookies »