Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Från januari 2020 förändrar Timrå kommun avgifterna för kommunal hälso- och sjukvård. Med kommunala hälso- och sjukvårdsinsatser menas insatser som utförs i hemmet av sjuksköterska, sjukgymnast, arbetsterapeut eller insatser av omvårdspersonal enligt delegering eller ordination.
Kommunala hälso- och sjukvårdsinsatser kan exempelvis vara medicinsk bedömning, behandling, läkemedelshantering, provtagning och funktionsträning ordinerad av arbetsterapeut eller sjukgymnast. All bedömning, behandling och träning samt ordination av hjälpmedel är avgiftsbelagd. Delegerade insatser som utförs av omvårdnadspersonal inom hemtjänst debiteras enligt timtaxa för hemtjänst.
Avgiften för hembesök av legitimerad personal är 350 kronor per månad. Kostnaden ingår i maxtaxan, vilket innebär att du som mest betalar 2 125 kronor per månad om du även har andra insatser som ingår i maxtaxan. För förskrivning av intyg genom legitimerad personal inom hemsjukvården, det vill säga distriktssköterska, arbetsterapeut och sjukgymnast samt utprovning/uppföljning av hjälpmedel genom arbetsterapeut och sjukgymnast, tas en avgift ut motsvarande 200 kronor per tillfälle/månad. Detta gäller både i ordinärt boende och i särskilt boende.
När du får kommunala hälso- och sjukvårdsinsatser räknas ett avgiftsbeslut fram. Du får lämna uppgifter om din inkomst och boendekostnad. Inkomsten minus boendekostnad och ett så kallat minimibelopp visar vilket avgiftsutrymme du har, det vill säga hur stor avgift du kan betala som mest. Minimibeloppet är lagstadgat och ska täcka dina normala hushålls-, hälso- kläd- och fritidskostnader. Om summan av dina avgifter är lägre än ditt avgiftsutrymme så betalar du hela summan. Om dina avgifter är högre än ditt avgiftsutrymme så betalar du så mycket som ditt avgiftsutrymme medger. Du får alltid ett avgiftsbeslut med möjlighet att ändra dina uppgifter, eller överklaga beslutet.
Det går bra att betala dina avgifter med autogiro, vilket innebär att summan dras direkt från ditt bankkonto varje månad. Om du inte vill ha autogiro så går det också att få din faktura som en e-faktura i stället för pappersfaktura.
Kontakta kommunens avgiftshandläggare via växeln, 060-16 31 00. Telefontid måndag-fredag: 8:30-9:30 samt 10:30-11:30.
Kontakt
Sidan uppdaterad
Kontakta oss
Telefon: 060-16 31 00 (växel)
E-post: timra.kommun@timra.se
Timrå kommun
Köpmangatan 14
861 82 Timrå
Organisationsnummer: 212000-2395
Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)
Kommentarer