Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)

Meny

Kommentera sidan

Tipsa och dela

Lyssna på sidan Lyssna
Dela sidan på facebook

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Skolresultat läsåret 2020/2021

    De preliminära betygsresultaten pekar på ett stigande meritvärde i årskurs 6 och en fortsatt hög andel elever med gymnasieexamen från Timrå gymnasium. Andelen elever i årskurs 9 med behörighet till yrkesprogram sjunker däremot i jämförelse med förra läsåret, det visar Skolverkets senaste statistik för läsåret 2020/2021.

    De senaste åren har visat en tydlig positiv trend för Timrås skolresultat. Enligt årets betygsresultat sjunker andelen elever i årskurs 9 med behörighet till yrkesprogram, i jämförelse med förra läsåret (från 88,4 till 81,7 procent). Andelen elever som uppnått kunskapskraven i alla ämnen ligger på en stabil nivå, från 75,4 procent till 73,4 procent i jämförelse med året innan.

    – Förra årets 75,4 procent och årets 73,4 procent är dock de två högsta värdena sedan 2011, men målet är alltid 100 procent, säger Roger Åström, biträdande förvaltningschef på barn- och utbildningsförvaltningen och fortsätter:

    – Vi kan redan nu se att betygsresultaten påverkats av en minskad andel elever som uppnått godkända betyg i matematik. En annan möjlig orsak kan vara effekter av coronapandemin med en högre skolfrånvaro, bland både personal och elever.

    Fortsatt hög andel elever med gymnasieexamen

    I oktober presenterar Skolverket sin nationella statistik för årskurs 6 och i november statistik för gymnasiets avgående elever. Siffrorna pekar på ett stigande meritvärde i årskurs 6 och en fortsatt hög andel elever med gymnasieexamen.

    – Det känns ändå glädjande att det fortsatt är en hög andel elever från Timrå gymnasium som går ut med gymnasieexamen, säger Lisbeth Eklund (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.

    Matematikundervisning och pojkars resultat

    Den senaste nationella statistiken för årskurs 9 visar att flickors genomsnittliga meritvärde är högre än pojkarnas. Det stämmer väl överens med den analys som barn- och utbildningsförvaltningen gjort under vårterminen, där två identifierade utvecklingsområden är resultaten i matematik och pojkars skolresultat överlag.

    – Vi arbetar för att höja matematikresultaten och deltar redan i en stor nationell satsning på matematikundervisningen i grundskolans tidiga år. Den grundläggande matematikförståelsen är oerhört viktig för elevens fortsatta lärande och resultat senare i skolgången, säger Ann-Christin Isaksson, förvaltningschef på barn- och utbildningsförvaltningen.

    Statistikuppgifter gällande slutbetyg för elever i årskurs 9 presenteras på Skolverkets webbplats: https://www.skolverket.se/skolutveckling/statistiklänk till annan webbplats.

    För mer information
    Roger Åström, biträdande förvaltningschef.
    Barn- och utbildningsförvaltningen.
    Tfn: 073-270 54 79
    E-post: roger.astrom@timra.se

    Ann-Christin Isaksson, skolchef/förvaltningschef.
    Barn- och utbildningsförvaltningen.
    Tfn: 070-57 02 063
    E-post: ann-christin.isaksson@timra.se

    Lisbeth Eklund (S), ordförande.
    Barn- och utbildningsnämnden.
    Tfn: 073-037 84 47
    E-post: lisbeth.eklund@timra.se

    *
    Puffbild liten 290x160
    *
    Puffbild mellan 290x250
    *
    Puffbild stor 600x250

    Kontakt

    Länkar

    Sidan uppdaterad

     

    Kontakta oss

    Timrå kommun

    Köpmangatan 14,
    861 82 Timrå

    Växel: 060-16 31 00

    E-post: timra.kommun@timra.se

    Organisationsnummer:
    212000-2395

    Kommunhuset är öppet
    klockan 08.00-16.30

    Kontakta oss

    Timrå kommun

    Köpmangatan 14, 861 82 Timrå

    Växel: 060-16 31 00

    E-post: timra.kommun@timra.se

    Organisationsnummer: 212000-2395

    Kommunhuset är öppet 08.00-16.30

    Om webbplatsen

    www.timra.se är Timrå kommuns offentliga webbplats

    Navigera på webbplatsen

    GDPR

    Tillgänglighetsredogörelse

    Om cookies