Frånvaron bland elever har under de senaste åren vuxit och blivit ett allt större problem på skolor runt om i landet. Genom samarbete med Mittuniversitetet och SPSM har Timrå kommun satsat för att öka elevnärvaron. Insatserna har lett till både viktiga lärdomar och nya arbetssätt.
Det var efter Coronapandemin som rektorn på Ala skola i Söråker, Jon Melin, började se tecken på att frånvaron ökade.
– Trots att pandemin var över kom inte alla elever tillbaka till undervisningen. Vi började fundera på varför, säger han.
Tillsammans med sina kollegor på Söråkers skola började Jon Melin och hans medarbetare att kartlägga de grupper av elever som hade en oroande frånvaro. De använde sig av ett processtöd från Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) för att få ett helhetsperspektiv.
– Ungefär samtidigt inledde Timrå, med Ala och Söråkers skolor i spetsen, ett samarbete med Mittuniversitetet och forskaren Lena Ivarsson, säger Sara Bergius, chef för centralt stöd vid Barn- och utbildningsförvaltningen i Timrå.
Analysen av projektet har visat på flera avgörande faktorer för att främja närvaro. Mycket handlar om systematik; att tidigt identifiera elever med stor frånvaro, snabbt etablera kontakt med vårdnadshavare och se till att det finns en tydlig ansvarsfördelning i lärarlagen.
– Tidiga insatser är avgörande för att fånga upp elever i riskzonen och det är viktigt att aldrig ge upp. Det som fungerar på en individ kanske inte fungerar på en annan. Då är det bara att skruva på insatserna och fortsätta att jobba, säger Sara Bergius.
Hon får medhåll av Jon Melin:
– Diskussionerna i lärargrupperna är också viktiga. Vårt mål är ju så klart att bedriva en tillgänglig och stimulerande undervisning där vi kan erbjuda rätt stöd – men hur man gör det på bästa sätt finns det inte alltid ett facit på, säger han.
Under projektets gång blev det också tydligt att det behövdes en organisationsförändring. I stället för att eleverna bytte från Söråkers skola till Ala inför höstterminen i årskurs 6 senarelades skolstarten på Ala till årskurs 7.
– Det finns elever som har stor frånvaro även i de yngre årskurserna, men det är absolut inte lika vanligt. Ur ett närvaroperspektiv finns en poäng med att eleverna stannar hos oss på Söråker ett år till och börjar på Ala när de börjar årskurs 7, säger Ulrika Elamari, rektor på Söråkers skola.
Kraftsamlingen har som sagt gett resultat. Efter projektets avslut kan en tydlig ökning i närvaro noteras hos mer än hälften av de elever som deltagit. Dessutom har alla elever brutit sin sociala isolering och etablerat kontakt med skolan, vilket har skapat fler sociala kontaktytor.
Samtidigt kvarstår utmaningar. Trots riktade insatser har inte alla elever lyckats gå från frånvaro till full närvaro.
Som en fortsättning i arbetet med att främja närvaron har Timrå kommun etablerat skolsociala team på båda sina högstadieskolor. Två skolsocionomer har anställts för att förstärka samarbetet mellan skola, hem och socialtjänst.
– Det är tillsammans som är nyckelordet här. Vi gör det här ihop med elevens bästa som fokus – oavsett om vi tillhör socialtjänsten eller skolan, säger Jon Melin.
I enlighet med samverkansavtalet samarbetar Mittuniversitetet, Ånge och Timrå kommuner i forsknings- och utvecklingsprojekt som syftar till att främja skolnärvaro och motverka skolfrånvaro.
Läs mer om samarbetet:
Eva‑Lenas handbok hjälper elever tillbaka till skolan Länk till annan webbplats. - (länk till Mittuniversitetet)
Resursskolor får elever att återvända till undervisningen Länk till annan webbplats. - (länk till Mittuniversitetet)
Från låg skolnärvaro till hela dagar – Ånge resursskola har hjälpt Ronja tillbaka Länk till annan webbplats. - (länk till Ånge kommun)
Kontakt
Länkar
Lägg till relevanta länkar här
Sidan uppdaterad
Kontakta oss
Telefon: 060-16 31 00 (växel)
E-post: timra.kommun@timra.se
Timrå kommun
Köpmangatan 14
861 82 Timrå
Organisationsnummer: 212000-2395
Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)