Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)

Meny

Kommentera sidan

Tipsa och dela

Lyssna på sidan Lyssna
Dela sidan på facebook

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    "Det bästa med att jobba på Timrå kommun är den tillitsbaserade kulturen och andan, där fokus ligger på uppdraget – att hjälpa människor till en hållbar försörjning."

    Porträttbild på Angelica

    Möt medarbetaren Angelica, socialsekreterare på hållbar försörjning på Timrå kommun.

    Hur har din resa på anställd på Timrå kommun sett ut?

    Min resa på Timrå kommun började redan under min studietid, då jag gjorde min praktik på försörjningsstöd. Jag fick snabbt ett positivt intryck av både arbetsplatsen och arbetssättet, som verkligen tilltalade mig. När jag tog examen från Högskolan i Gävle i januari 2023 blev jag därför väldigt glad över att se en ledig tjänst på försörjningsstöd – och jag sökte direkt. Kort därefter fick jag jobbet, och här är jag idag!

    Vad är det bästa med att jobba på Timrå kommun?

    Det bästa med att jobba på Timrå kommun är den tillitsbaserade kulturen och andan, som jag upplevde redan under min praktik. Fokus ligger inte på att bara 'göra rätt', utan på uppdraget – att hjälpa människor till en hållbar försörjning. Det är en förmån att få arbeta i en kommun med ett helhetsperspektiv på socialt arbete.

    I Timrå upplever jag att vi arbetar prestigelöst och nära varandra, oavsett roll, med korta beslutsvägar och en stark känsla av samarbete. Här får jag möjlighet att växa och utvecklas, med stöd från chefer och kollegor. Den flexibla arbetsmiljön, med förtroendearbetstid och reflektionstid, bidrar till en bra balans i min vardag.

    Vilka är de största utmaningarna i din roll?

    Vi har ett väldigt flexibelt arbetssätt där jag upplever att jag har stort handlingsutrymme att utöva socialt arbete. Med den flexibiliteten kommer också mycket engagemang och vilja att göra mer än vad det finns utrymme för. Det har därför varit viktigt att lära mig prioritera och att delegera arbetsuppgifter till rätt instanser, som vården, Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen. Min roll handlar ofta om att knyta ihop människor och information för att få saker att hända – utan att jag själv behöver göra allt.

    Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

    Min arbetsdag börjar med att gå igenom mejl, meddelanden och telefonsamtal innan jag förbereder för dagens besök. Besöken, som brukar ta runt en timme, följs av journalföring och ibland kontakt med exempelvis Arbetsförmedlingen.
    På eftermiddagen har jag ofta ytterligare ett besök. Det brukar även finnas en del administrativa uppgifter att hantera, som att ompröva beslut eller hjälpa klienter med praktiska frågor.

    Under handläggningsveckor prioriterar vi utredningar och beslut om försörjningsstöd, och varje vecka har vi grupptid för att diskutera ärenden och få stöd av kollegor och chefen

    Porträttbild på Angelica
    Puffbild liten 290x160
    Porträttbild på Angelica
    Puffbild mellan 290x250
    Porträttbild på Angelica
    Puffbild stor 600x250

    Kontakt

    Länkar

    Sidan uppdaterad

     

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »