Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Att kunna äta säker mat och dricka rent vatten ska vara en självklarhet för alla. Som miljöinspektör på Timrå kommun arbetar man med dricksvattenproducenter, butiker, restauranger, skolkök och organisationer för att säkerställa att våra livsmedel lever upp till de krav som ställs.
Livsmedelskontrollen ska enligt lagstiftaren uppfylla tre stycken delområden, där det första innebär att maten ska vara säker. Konsumenten ska inte bli sjuk eller skada sina tänder för att den råkar bita i ett främmande föremål, men den ska även få veta vad maten innehåller för att undvika allergiska reaktioner.
Det andra området är att man ska få det man betalar för. Ett exempel kan vara att på menyn står det fetaost, men är den inte producerad i Grekland av get- eller fårmjölk måste den märkas som salladsost istället. Livsmedelsfusk i form av felmärkt mat kan ibland förekomma och det finns många lagar att förhålla sig till.
— Oftast handlar det om missförstånd. Min roll blir att agera coach för verksamhetsutövarna så att de kan klara sig själva och stå på egna ben. Jag vill inte sätta dit någon, utan jag vill att de ska kunna göra ett bra jobb så att det blir bra för medborgarna, säger Marie Nordlander, miljöinspektör på Timrå kommun.
Det sista området är att det ska bedrivas en rättvis kontroll, så konkurrensen mellan de olika verksamhetsutövarna blir lika för alla. Alla aktörer som säljer och serverar livsmedel ska få samma förutsättningar för att kunna bedriva sin verksamhet.
Som miljöinspektör sker många besök och kontroller ute hos de olika verksamheterna. Besöken kan dels vara bokade, men även oanmälda. Responsen har dock alltid varit positiv berättar Marie.
— Vi ska hjälpas åt att hitta felen och rätta till dem innan något händer. Företagarna, organisationerna och de kommunala verksamheterna har förstått att vi jobbar tillsammans. Flera gånger har jag träffat verksamhetsutövare som har stått med block och penna och frågat ”vad ska vi få lära oss idag?”, säger Marie glatt.
Är det en ny verksamhetsutövare kallas det första besöket för en revision. Det kan ibland ses som en utbildning där miljöinspektören går igenom vad som förväntas av den som ska sälja livsmedel. Det andra besöket är en inspektion där miljöinspektören kontrollerar att verksamhetsutövaren arbetar enligt det som sas vid revisionen. Upptäcks brister fattas därefter beslut om åtgärder.
— Vem som helst kan starta en restaurang och det är många lagar att förhålla sig till. Många har kunskap från tidigare arbetsplatser innan de startar eget, och jag tittar mer på kunskap än formell utbildning, säger Marie.
På miljö- och byggkontoret arbetar Marie själv med att utföra livsmedelskontroller. Det kan vara stressigt ibland men hon säger att det finns många fördelar också.
— Vi har ett bra samarbete inom hela Västernorrland där vi hjälper och stöttar varandra med frågor och information. Det är jätteroligt att arbeta med kollegorna i de andra kommunerna, och även Livsmedelsverket är till stort stöd.
Att arbeta inom en mindre kommun ser hon som något positivt, då det är snabba beslutsvägar och närhet till de olika förvaltningsledningarna.
— Inom Timrå kommun finns en serviceanda som jag tycker väldigt mycket om. Här kan vi arbeta förebyggande och vi har en intern slogan på miljö- och byggkontoret som säger ”det ska vara lätt att göra rätt”, något som jag verkligen står bakom, avslutar Marie.
Kontakt
Länkar
Sidan uppdaterad
Kontakta oss
Telefon: 060-16 31 00 (växel)
E-post: timra.kommun@timra.se
Timrå kommun
Köpmangatan 14
861 82 Timrå
Organisationsnummer: 212000-2395
Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)
Kommentarer