Konsumentvägledning

Upplever du att något är fel med en vara eller en tjänst man köpt, har du som konsument både rättigheter och skyldigheter. Det är därför bra att ha kunskaper om de viktigaste lagarna på området. Lagarna nedan är tvingande till konsumentens fördel, vilket innebär att säljaren aldrig kan avtala om villkor som försämrar köparens ställning.

Konsumentköplagen

Konsumentköplagen anger vilka rättigheter man har när man köper en vara i butik, vilka regler som gäller om man inte är nöjd med varan och vad man då kan kräva av säljaren.

Konsumenttjänstlagen

Lagen ger information och tips om vad man bör tänka på när man köper en tjänst och ger bland annat visst skydd mot dåligt utförda tjänster.

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Lagen gäller till exempel när man handlar på internet, via telefon, på postorder, från tv-shop utanför affärslokal eller vid så kallad canvasförsäljning. De viktigaste delarna i lagen är ångerrätten och den information konsumenten har rätt att få.

Lagarna i sin helhet

Konsumentverkets webbplats kan du läsa mer om lagarna och få svar på många frågor om dina rättigheter som konsument. Titta speciellt igenom Hallå konsument, som också finns bland övriga länkar. Där kan du bland annat läsa om hur du gör när du vill klaga på en vara eller tjänst.

Kommentera sidan Dela och tipsa

Sidan uppdaterad den 26 februari 2019