Konsumentvägledning

Upplever man något vara fel med en vara eller tjänst man köpt har man som konsument både rättigheter och skyldigheter. Det är därför bra att ha kunskaper om de viktigaste lagarna på området. Lagarna nedan är tvingande till konsumentens fördel, vilket innebär att säljaren aldrig kan avtala om villkor som försämrar köparens ställning.

Konsumentköplagen

Konsumentköplagen anger vilka rättigheter man har när man köper en vara i butik, vilka regler som gäller om man inte är nöjd med varan och vad man då kan kräva av säljaren.

Konsumenttjänstlagen

Lagen ger information och tips om vad man bör tänka på när man köper en tjänst och ger bland annat visst skydd mot dåligt utförda tjänster.

Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Lagen gäller till exempel när man handlar på internet, via telefon, på postorder, från tv-shop utanför affärslokal eller vid så kallad canvasförsäljning. De viktigaste delarna i lagen är ångerrätten och den information konsumenten har rätt att få.

Lagarna i sin helhet

På Konsumentverkets webbplats kan du läsa mer om lagarna. Klicka här (sidan öppnas i nytt fönster)

Du kan maila oss!

Kom ihåg att en inkommen handling till kommunen är offentlig.

Innan du kontaktar oss, har vi några tips!

Om du vill klaga på en vara eller tjänst är det en god idé att besöka konsumentverkets webbplats innan du kontaktar konsumentvägledningen.

På konsumentverkets hemsida kan du få svar på många frågor om dina rättigheter som konsument. Titta speciellt igenom Hallå konsument, länk till den finns till höger bland övriga länkar.

Kommentera sidan Dela och tipsa

Sidan uppdaterad den 18 augusti 2017