Nästa steg i digitaliseringsresan

Publicerad den 3 maj 2018 projektgrupp8.jpg
Projektgruppen för Innovativa Digitala tjänster.
Fotograf: Marie Zetterlund

Vad händer om man kombinerar innovation och digitalisering? Vi har träffat projektgruppen för Innovativa Digitala Tjänster. Nu är de redo för att ta nästa steg i kommunens digitaliseringsresa 2018-2019!

Vad är syftet med att digitalisera verksamheten?

– Vi digitaliserar inte för digitaliseringens egen skull. Det handlar om att utveckla verksamheten med medborgarens fokus för att kunna ge bästa tänkbara service på det smartaste sättet – med de möjligheter som digitalisering innebär, säger Monica Ljungmark Åfeldt, projektledare och verksamhetsutvecklare.

Vad handlar projektet Innovativa Digitala Tjänster om?

– Här bygger vi vidare på det vi har startat sedan tidigare. Vi skapar basstrukturer för e-tjänsteutveckling och processarbete så att kommunens förvaltningar kan jobba vidare på ett enhetligt, gemensamt sätt. I det innovativa ligger att vi försöker ta oss an de lite tuffare utmaningarna, säger Charlotte Sjöström, verksamhetsutvecklare.

Hur stöttar ni kommunens förvaltningar med det?

– Vi erbjuder bland annat stöd, kompetensutveckling, utbildning samt metoder och verktyg för ett processinriktat arbetssätt. Genom projektet samordnar vi olika initiativ för att nå gemensamma resultat, säger Susanne Wadell, verksamhetsutvecklare.

Vilka spännande projekt har ni på gång våren 2018?

– Nu i vår har vi börjat kika på automatiserade ärendeflöden tillsammans med eSamverkan. I mars började arbetet med en digital handläggarrobot för Ansökan till Kulturskolan, berättar Susanne.

– I maj kommer vi även att lansera Serverat, ett koncept med digitala tjänster som ska göra det enklare att starta restaurang. Det gör vi i samarbete med SKL, Bolagsverket och Tillväxtverket, säger Helene Olofsson, verksamhetsutvecklare.

Vilka vinster ser ni?

– Att digitalisera och automatisera innebär en effektivisering av vår "insida" samtidigt som våra medborgare får en snabbare och enklare hantering i sina kontakter med kommunen, säger Monica.

Vad händer härnäst?

– Vi fortsätter att utveckla kommunens processinriktade arbetssätt och nya e-tjänster, nu även med en satsning på interna e-tjänster, säger Helene.

– En prioriterad fråga är att möjliggöra integration mellan e-tjänster och verksamhetssystem, ett viktigt steg för att göra det enklare både för medarbetare och för medborgare. Under året vill vi hitta ännu bättre samarbetsformer internt och externt, så att vi kan sprida nya kunskaper och inspireras av varandra, säger Monica.

 – I det ingår ett nära samarbete mellan verksamhet och IT för att hitta de bästa lösningarna, avslutar Robin, IT-driftsansvarig.

 

Vill du veta mer? Kontakta:
Monica Ljungmark Åfeldt, projektledare och verksamhetsutvecklare.
Tfn: 072-526 13 85.

Kommentera sidan Dela och tipsa

Sidan uppdaterad den 4 maj 2018