Nya digitala tjänster förenklar för företagare i Timrå

Publicerad den 8 juni 2018

Nu lanserar Timrå kommun ett paket av digitala tjänster som förenklar tillståndshanteringen för restaurangföretagare. E-tjänsterna baseras på de nationellt standardiserade tillstånd som tagits fram i programmet Serverat.

– Det ska vara enkelt att starta och driva företag i Timrå. De nya tjänsterna är ytterligare ett steg i den digitaliseringsresa som kommunen redan påbörjat – att erbjuda digitala tjänster som underlättar och gör det enklare för företag i samverkan med andra kommuner och aktörer, säger Andreaz Strömgren, kommunchef på Timrå kommun.

Förenkling av uppgiftslämnandet

Timrå kommun hoppas på att göra vardagen lättare för restaurangföretagare med nya digitala tjänster som ger tillgång till information och vägledning via företagarportalen verksamt.se, samt tillgången till e-tjänsterna Livsmedelsanmälan och Anmälan om försäljning och servering av folköl med förifyllnad av uppgifter som förenklar uppgiftslämnandet.

– Idag rankas Timrå kommun som nummer 8 i Sverige av 290 kommuner när det gäller service till företag. De här nya tjänsterna är ett steg i att ytterligare vässa företagsservicen. Det är enkelt och ska bli ännu enklare att vara företagare i Timrå, säger Christian Söderberg, Näringslivschef på Timrå kommun.

Förutom en förenkling för restaurangföretagare innebär det en effektivisering av kommunens egen hantering när ansökan är komplett och korrekt ifylld.

– E-tjänsterna hjälper företagaren att fylla i nödvändig och relevant information på en gång så att tiden mellan ansökan och registreringsbeslut minimeras, säger Marie Nordlander, miljöinspektör på miljö- och byggförvaltningen.

Serverat – ett samarbete 

Programmet Serverat drivs av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), Bolagsverket och Tillväxtverket. Syftet är att genom digitala lösningar underlätta för företagare som ska söka tillstånd samtidigt som kommunens handläggning effektiviseras.

– Idag förväntar sig de flesta människor digitala kontaktvägar och god service. Därför är det viktigt att kommuner kan erbjuda detta på ett enkelt, rättssäkert och likvärdigt sätt. Att exempelvis starta restaurang kräver många tillstånd och syftet med Serverat är att underlätta för företagare som ska söka tillstånd samtidigt som kommunens handläggning effektiviseras. Istället för att jaga in uppgifter kan handläggarna lägga tid på att utveckla kundmötet, ge bättre service och tillgänglighet, säger Per Molin, projektledare för Serverat, SKL.

Läs mer om Serverat: https://skl.se

Mer information:
Monica Ljungmark-Åfeldt, projektledare och verksamhetsutvecklare, Timrå kommun.
Tfn: 072-526 13 85.

Kommentera sidan Dela och tipsa

Sidan uppdaterad den 8 juni 2018