Ny e-tjänst ska lättare ge svar om försörjningsstöd

Publicerad den 22 september 2016 Skärmdump av hur e-tjänsteportalen ser ut.
Vi utvecklar fler och fler e-tjänster. Idag lanserar vi försörjningsstöd VISA.
Fotograf: Skärmdump

Idag lanserar vi en ny e-tjänst som ska göra det lättare för dig att få information om ditt försörjningsstöd. Den nya tjänsten heter Ekonomiskt bistånd VISA och du som har fått beviljat försörjningsstöd kan följa ditt ärende från ansökan till beslut och utbetalning.

Snabbare svar på frågor

Medborgartjänsten ger dig information om händelser, beslut, beräkning och utbetalningen kopplade till din ansökan. Tjänsten ger även möjlighet för handläggaren att kommunicera viktig information till dig som fått beviljat försörjningsstöd, det som tidigare kallades för socialbidrag.

Syftet med e-tjänsten är att öka tillgängligheten och servicen för våra medborgare som söker försörjningsstöd.

– Vårt mål är att vara proffs på service till våra invånare och nu har vi tagit ett litet steg för att nå målet, säger Ingeborg Melin, förvaltningschef, Socialförvaltningen Timrå kommun.

– Dessutom skapar vi förutsättningar för snabbare handläggning och frigör tid för handläggarna att arbeta mer klientorienterat med motivering och stöd, säger Christina Nilsson, områdeschef, Socialförvaltningen, Timrå Kommun.

Länk till e-tjänsteportalen hittar du till höger på den här sidan.

Fakta

  • Det är cirka 250 hushåll som söker försörjningsstöd (det som i dagligt tal kallas socialbidrag) varje månad i Timrå.
  • Den som vill använda tjänsten behöver ha e-legitimation (Mobilt BankID) för att säkerställa säkerheten.

Mer information:

Ingeborg Melin, förvaltningschef, tfn:060-16 31 00

Christina Nilsson, områdeschef e-post: christina.nilsson@timra.se

Rose-Marie Dolk, IT-strateg, tfn: 070-19 16 515 

Kommentera sidan Dela och tipsa

Sidan uppdaterad den 3 april 2017