Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)

Meny

Kommentera sidan

Tipsa och dela

Lyssna på sidan Lyssna
Dela sidan på facebook

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Fakturor- till och från kommunen

    Här kan du läsa om hur det går till att skicka en faktura till kommunen eller att ta emot en faktura från kommunen.

    Fakturor till kommunen

    Ska du fakturerar Timrå kommun? Detta gör du genom via e-faktura enligt lag om e-faktura.

    Glöm inte bort att alla fakturor som skickas till kommunen ska innehålla en åttasiffrig referenskod.

    Lag om krav på e-faktura

    Från den 1 april 2019 ska ni som leverantör till Timrå kommun skicka oss en e-faktura. Observera att PDF inte är ett godkänt format.

    I juni 2018 beslutade Riksdagen att anta lagen om e-faktura till följd av offentlig upphandling (SFS 2018:1277). Lagen innebär att alla inköp, oavsett värde, som görs till följd av upphandlingslagarna LOU, LUF, LUFS eller LUK ska faktureras med e-faktura. Inköp som görs av oss, Timrå kommun, ska därför faktureras med en e-faktura. Kom även ihåg att ange vår referens i fakturan (8-siffrig kod).

    Ni som kan e-fakturera redan idag

    Timrå kommun tar emot fakturor via InexChange VAN-tjänst. Vårt parts-id är GLN 7362120002399. Kontakta oss via e-post nedan för frågor kring anslutning.

    Vårt Peppol ID: 0007:2120002395

    Ni som inte e-fakturerar idag

    Om ni inte har ett affärssystem:

    Använd vår fakturaportal inexchangelänk till annan webbplats

    Om ni har ett affärssystem:

    Det finns ofta möjlighet att skapa e-faktura via befintliga affärssystemen/ekonomisystem. Hör med din systemleverantör. Faktureringstjänster kan också köpas via vissa företag för att åstadkomma samma sak, liksom installation av så kallad virtuell fakturaskrivare.

    Kontakta oss:

    Via e-post fakturahanteringen@timra.se eller telefon 060-163119

    För mer information om e-faktura: www.digg.selänk till annan webbplats www.sfti.selänk till annan webbplats och www.skr.selänk till annan webbplats

    Här kan du läsa mer om lagenlänk till annan webbplats

    Fakturor från kommunen

    Betala dina fakturor via e-faktura

    Timrå kommun erbjuder e-faktura. Det innebär att du kan ta emot och betala dina fakturor till Timrå kommun via din internetbank.

    En e-fakturaanmälan gör du via din internetbank. Banken skickar sedan vidare dina uppgifter till Timrå kommun som registrerar dig som e-fakturamottagare.

    Betala dina fakturor via autogiro

    Du kan betala dina fakturor via autogiro. Fakturabeloppet dras automatiskt från ditt bankkonto på förfallodagen.

    Autogiroanmälan kan göras direkt via e-tjänsten. Du kan även skriva ut och fylla i anmälningsblanketten och skicka den till Timrå kommun.

    E-tjänsten och autogiroblanketten hittar du i vår självserviceportal.länk till annan webbplats

    Vi kan även erbjuda e-faktura till dig som anmäler dig till autogiro.

    Fakturor till digital brevlåda

    Om du inte har e-faktura eller autogiro enligt ovan så kan du få dina fakturor skickade till en digital brevlåda, Timrå kommun är ansluten till Kivra.

    Hos Skatteverket hittar du information om digitala brevlådor.länk till annan webbplats

    E-faktura till företag

    Timrå kommun erbjuder svefaktura till företagskunder. Om ni är intresserade kan ni skicka en förfrågan via Inexchanges nätverk eller maila faktura@timra.se för mer information.

    Fakturafrågor?

    Om du har frågor om din faktura. Vänligen kontakta den person som står som referens på din faktura.

    Inkasso

    Kommunen tar hjälp av ett inkassoföretag som kräver in obetalda skulder. Inkassoföretaget skickar då ett kravbrev till dig. En inkassoavgift läggs på grundbeloppet.

    Om du betalar skulden direkt efter att du har fått ett inkassokrav, bör du tala om det för inkassobolaget. Annars finns risken att inkassobolaget inte i tid får veta att skulden är betald och driver fordran vidare till kronofogdemyndigheten.

    Om du anser att kravet är felaktigt, är det viktigt att skriftligen bestrida det genom att skriva både till fordringsägaren och inkassobolaget.

    Datainspektionen ser till att god sed iakttas gällande inkassoverksamhet.

    Kontakt

    Länkar

    Sidan uppdaterad

     

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »

    Följ oss

    Facebooklänk till annan webbplats »

    Instagramlänk till annan webbplats »

    LinkedInlänk till annan webbplats »

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »

    Följ oss

    Facebooklänk till annan webbplats »

    Instagramlänk till annan webbplats »

    LinkedInlänk till annan webbplats »