Fakturor till kommunen

För en effektivare hantering av leverantörsfakturor har Timrå kommun följande krav på fakturans innehåll och kvalitet:

Fakturaadress:

Timrå kommun

Fakturahanteringen

861 82 TIMRÅ

Obligatoriska fält

  • Fakturabelopp
  • Avser fakturan utfört arbete ska det anges om F-skattsedel finns
  • Bankgironummer i första hand, alternativt Plusgironummer
  • Leveransadress
  • Beställarens namn
  • Följesedel/arbetsordernummer (om det finns)
  • Referens (uppges av köparen)
  • Momsregistreringsnummer

Betalningsvillkor

Vi betalar er faktura 30 dagar efter ankomstdag till kommunen, om inte annat uttryckligen har avtalats. Om detta är en helgdag sker betalningen påföljande arbetsdag.

  • Inga reklamutskick tillsammans med era fakturor
  • Inga fakturakopior
  • Inga faktureringsavgifter accepteras.

Eftersom vi hanterar stora mängder fakturor kan vi behöva skicka tillbaka de fakturor som inte innehåller den information vi specificerat ovan. Betalningsperiod räknas då efter ny ankomstregistrering. Vid återsändning av fakturor bifogar vi blanketten "Invändning mot faktura", där det framgår vad som behöver kompletteras, eller ändras. Dröjsmålsräntor på fakturor på grund av att ovanstående uppgifter saknas accepteras inte.

Fakturor från kommunen

Inkasso

Kommunen tar hjälp av ett inkassoföretag som kräver in obetalda skulder. Inkassoföretaget skickar då ett kravbrev till dig. En inkassoavgift läggs på grundbeloppet. Om du betalar skulden direkt efter att du har fått ett inkassokrav, bör du tala om det för inkassobolaget. Annars finns risken att inkassobolaget inte i tid får veta att skulden är betald och driver fordran vidare till kronofogdemyndigheten. Om du anser att kravet är felaktigt, är det viktigt att skriftligen bestrida det genom att skriva både till fordringsägaren och inkassobolaget.

Datainspektionen ser till att god sed iakttas gällande inkassoverksamhet.

Kommentera sidan Dela och tipsa

Sidan uppdaterad den 11 juli 2018