Rutinerade uf-företagare boostade blivande uf:are

Publicerad den 26 september 2019 UF Kickoff september 2019 Timrå gymnasium huvudbild.jpg

Sista onsdagen i september stod Ung Företagsamhet i Västernorrland för en halvdag med inspirationsföreläsningar för elever på ekonomi- och handelsprogrammen. Först drogs riktlinjerna för livet som UF-företagare upp med företagsregistrering, rådgivarkontakt, minst två säljmoment, upprättande av affärsplan och årsredovisning. De personliga vinningar och lärdomar man får av att driva ett småskaligt företag under begränsad tid under trygga former lyftes även fram. En rådgivare håller koll på att man tar kloka beslut i företaget.

Sofia Wolfstein / Müslijäntan UF

Sofia från Östersund beskrev en framgångsrik företagarresa som tog fart sista gymnasieåret 2015, en resa som har utvecklats och fortsatt. Müslijäntan UF med Sofias egenrostade, smaksatta müsli och 'müslibars' med Jämtlandsprofil såldes med framgång in till lokala livsmedelsbutiker, privatägda hotell och gym som ville erbjuda nyttiga snacks.

Alla gillar en företagsam tonåring och vill hjälpa till, tillstod Sofia, vars företag har bärkraft och går med fin vinst fyra år efter gymnasiet. Hon har blivit något av en lokal profil, skrev krönika i Östersunds-Posten och engagerade sig mot kvinnoöverfall med en manifestation på torget med en sångerska och en talare med en feminstisk profil och budskapet att alla ska vara trygga i sin egen stad, inklusive goodiebags, fikaförsäljning och proffsig scen, ljud- och ljusanläggning. Allt utan en krona i egen insats.

Om man vill fortsätta sitt företag efter gymnasiet finns andra sammanhang att synas i som "Sveriges Ungdomsenentreprenör", tipsade Sofia. Hon hade också mer konkreta tips, som att rigga en snygg monter med färgsättning, blommor och belysning på regional och nationell uf-mässa, om man har turen att representera där. Müslijäntan satsar på ekologiska råvaror, förpackningar i oblekt papper och glasburkar och nischar sig som ett hållbart företag.

Jonathan Brodin och Sebastian Norlander

Två killar som också blickar tillbaka på ett berikande uf-år, berikande i erfarenheter i alla fall, är Jonathan Brodin och Sebastian Norlander från Medelpad. Jonathan importerade headsets från Kina och sålde dem dyrare hemma i Sundsvall – han såg en efterfrågan som inte var mättad här – och Sebastian slog sig ihop med två klasskamrater och erbjöd föreläsningar med en personlig botten om psykisk ohälsa, ett ämne som killar inte gärna pratar om, menar Sebastian. Ett samarbete med tydlig kommunikation och ansvarsfördelning mellan olika personligheter i företaget och framförhållning, plus en bra rådgivare i samma bransch stärker uf-företaget, förmedlade han. En erfarenhet de plockar med sig från uf:andet är att våga ta kontakt och det personliga ansvaret för att få saker och ting att hända. Det behöver inte vara en så snajdig företagsidé. Att såga, paketera och sälja ved ledde till snabba pengar för en uf-kamrat, framhåller Jonathan. Att vara uf alumni innebär att ha ett kontaktnät med lokalt näringliv. Aldrig fel, menar killarna.

Amanda Samuelsson / Färja brygga

Amanda är gymnasienaturvetaren som sedan länge har vetat att matlagning är hennes passion och framtida yrke. Sålunda ägnade hon gymnasiearbetet åt den perfekt fluffiga chokladmoussen och olika konsistenser. Hon har utbildat sig inom dessert och konditori i Barcelona med endast stapplande spanskkunskaper. Bara några år över tjugo vågade hon nappa på erbjudandet att driva strandnära restaurang i Söråker, Färjas brygga, med närproducerade råvaror i säsong. Hon vill gå sin egen väg i menyn med sharing-rätter där ett sällskap delar på ett antal rätter. Att vara envis och sovra bland alla råd man får, i hennes fall till exempel "meny-måsten" för en lönsam restaurang, delade Amanda med sig till eleverna.

Kommentera sidan Dela och tipsa

Sidan uppdaterad den 26 september 2019