Entreprenöriell pod ventilerar vardagen

Publicerad den 23 mars 2016 Podcast.jpg

Kursen "Entreprenörskap" går ut på att eleverna ska arbeta i projektform som en förberedelse för framtida jobb. Elevernas ansvarstagande, initiativförmåga och självförtroende att våga är viktiga egenskaper i ett föränderligt arbetsliv. De får ganska fria ramar att inventera företagsidéer och förmågor som kan omvandlas i ett projekt. Bland de olika projekt drivs som kan nämnas kakförsäljning av handelselever och en podcast som fem elever från år två och tre, samhällsvetenskapliga programmet, spelar in.

Företagsidén är att göra poddar och skapa en Youtube-kanal; lönsamhet är ett perspektiv, men det har visat sig svårt i ett inledningsskede, säger kursens lärare Ola Uhlin. Populär pod=reklamintäkter.

Första avsnittet bär det kryptiska namnet "Stora städer på Island". Mattias Vinsa knyter ihop samtalstrådarna i sändningen, medan Anna Vestin, Felix Widén Vadell, Simon Viksell och Gregoriy Sjvatjkin behandlar stora och små ämnen. Att lära sig tekniken bakom en podcast är också något eleverna får med sig.

Kommentera sidan Dela och tipsa

Sidan uppdaterad den 6 september 2016